Svar: Sutte -og bleophør
4. juli 2013
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære motiverede, men bekymrede forældre :)
Tak for jeres brev :)
Det lyder ganske rigtigt som om at jeres dreng er på vej til at slippe sutten, men at han stadig har brug for lidt tid. Han har allerede taget en bamse til sig, som han bruger i stedet for sutte, når han er ked af det. Han putter sig bedst med sutten, men er bevidst om at han skal aflevere den - og når det så alligevel er svært for ham, så beder han om den igen. Det lyder helt okay, at han lige nu skal have lidt mere tid, I er igang med aftrapning stille og roligt. Det lyder også som om at han sover uden sutten i munden om natten, han bruger den som "indslumring", men ellers ikke, så det er efterhånden begrænset, hvor meget han egentlig har den i munden.
Jeg tænker at han måske er der, hvor tiden skal gå sin naturlige gang - at sutterne jo bliver slidt og mørnede og tilsidst skal smides ud. En for en dur de ikke mere og jeg tænker at I skal tage ham med i denne proces, så han selv ser at de er i stykker og selv er med til at kassere dem. Stille og roligt bliver der så mindre sutter at benytte sig af og behovet for dem og forståelsen for at de nu er ved at være slut og dermed accepten af det bliver måske lettere.
Nogle børn har glæde af at hænge sutterne på suttetræ, andre sender dem til julemanden osv. Men der er også børn, som har det bedst med at give afkald stille og roligt og være en del af den proces, som sker, når sutterne ikke længere dur og skal kasseres - og så skal I naturligvis ikke købe nye sutter:)
Med hensyn til bleen, så er det rigtigt at det kan være lettere at bleafvænne om sommeren, hvor han ikke behøver helt så meget tøj på. Det er meget lettere at nå toilettet i tide, når man har sommertøj eller måske kun et par badebukser på - det er næsten dømt til at mislykkes med en flyverdragt. Dertil kommer at det at løbe rundt i haven i f.eks. et par badebukser gør, at han meget tydeligt mærker, når han tisser og derfor bliver mere bevidst om, hvad det er for signaler han skal mærke efter. Altså hvordan det føles at have "tissetrang" eller "afføringstrang" og hvornår det er at han skal sige til, så I kan nå toilettet.
Jeg er dog ikke tilhænger af at man tager bleen af for hurtigt. Det er altid et nederlag med våde bukser og en succesoplevelse med en tør ble. I stedet anbefaler jeg at man indfører faste toilettider. Det vil sige at han skal følges på toilet eller potte på de tidspunkter, hvor vi andre også tisser normalt. Det vil sige det første når vi står op om morgenen, det sidste vi gør inden vi går i seng (med børn kan det ofte være i forbindelse med aftenbadet), inden vi kører op for at handle, løber ud for at lege eller lignende.
Og det er vigtigt at I ikke spørger ham om han skal tisse, for så kan I næsten være sikre på at han siger nej og tisser få minutter efter. I stedet skal I tage ham i hånden og følge med ham på toilettet og sige "kom vi skal lige ud at tisse inden vi kører" og så tisser I som en helt naturlig regel der gælder både for børn og voksne. Kommer der noget, så er det super flot. Er bleen tør, så er det super godt, så roses han for det, så kan bleen bruges igen (selv små dryp kan ikke mærkes i en ble) så bleen bruges som et par underbukser der trækkes op og ned. Og har han så tisset i bleen og den skal skiftes, så var det jo godt at han havde den på :) Fuldstændig ro på, ingen problemer i det, det er så naturligt som muligt.
Mange børn har svært ved at give slip, når de sidder på toilet eller potte og her kan det nogle gange hjælpe at tænde for vandet - det at høre at vandet løber kan gøre at de slapper lidt mere af og de kan prøve at lave samme lyd som vandhanen... Måske er det lyden af det løbende vand, som har gjort at jeres dreng har tisset, da I nåede til at vaske hænder :)
Det er en god idé at læse bøger om renlighed og det er en god idé at tale med ham om, at det er tiden at han skal slippe bleen. I skal fortælle ham at I vil hjælpe ham, at I forstår at det kan være svært, men at I gør det sammen. Alle børn skal smide bleen på et tidspunkt, I har også gået med ble engang osv. og nu er det tiden at han lærer at tisse på toilet (eller potte - hvad han selv er mest tryg ved). Det er vigtigt at han føler sig tryg ved at sidde på toilettet, så han skal have et barnesæde at sidde på.
Det er også vigtigt at I ikke siger til ham at han kan tisse i sin ble, når han har ble på, men at I husker at følge ham på toilettet ca hver 3 time og at I følger ham derud, når han giver udtryk for at skulle tisse - også selvom I er ude at handle eller andet, hvor det kan være svært lige at finde et toilet. I skal forsøge at gøre, hvad I kan for at nå det og det er aldrig hans skyld, hvis det ikke lykkes - han skal roses for at sige til.
Jeg tænker altså at I skal prøve at bleafvænne ham først og lade ham beholde sutten på det niveau hvor sutten er nu - til middagslur og om aftenen, når han skal sove og at han i øvrigt ikke bruger sutten, lægger sutten på sin faste plads osv. når han skal i seng og så smider en sut ud af gangen i takt med at de bliver gamle og slidte. Og så skal I nu prøve sideløbende med dette at træne renlighed - bleen af i haven, for at se om det kan skubbe lidt til hans fornemmelse for, hvad det drejer sig om, men ellers ble på stadigvæk og faste toilettider dagen igennem.
Forøvrigt skal han sidde ned og tisse - ikke stå op, som far måske gør :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke - og rigtig god sommer:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske