Brev:
Sutte -og bleophør
4. juli 2013
Alder:
3 år, 3 mdr.
Sutte -og bleophør
Kære Helen,
Jeg har på nuværende tidspunkt et brev liggende og vente på at blive besvaret. Men jeg skriver alligevel, med en helt anden bekymring.
Jeg har efterhånden skrevet en del gange, hvor problemet omhandlede min søns suttebrug. Min mand og jeg har læst alle dine besvarelser og har haft stor glæde af det. Børn er jo forskellige, så noget af det du skrev virkede, andet gjorde ikke. Det er dog lykkedes os, at få William til at slippe sutten om dagen (pånær ved hans middagslur), så han kun har den om natten. Desuden er det lykkedes os, at få ham til at knytte sig til en bamse, som han altid spørger efter i løbet af dagen, hvis han bliver ked af det. Men William er nu 3 år og 3 mdr. Og vi ved godt at det er ved at være tid til, at han skal slippe sutten helt. Dette støttet af hans tandlæge, som for nogle måneder siden undersøgte ham og sagde at han havde suttebid.
De sidste par aftner har vi oplevet, at han har givet os sutterne tilbage ved puttetid efter at have suttet lidt på dem. Vi har i så fald taget dem og lagt dem tilbage på hylden i køkkenet. Men han har fortrudt hver gang og bedt om dem, hvilket han har fået. I går gjorde han det oven i købet to gange. Først da vi skulle putte ham, men der bad han om at få dem igen efter 5 minutter. Men senere på aftenen, måske en time senere kom han frem i døren til sit værelse og gav sin far sine sutter og gik i seng igen. Men vi kunne høre, at han ikke sov, men legede på værelset. Da der var gået en halv times tid kom han frem i døren igen og jeg gik ind til ham, for at putte ham op i sengen. Men han havde tisset meget, så jeg skiftede hans ble og ude på puslebordet spurgte han efter sin sut, som han så fik på vejen tilbage til sin seng. Da han havde fået dem og var blevet puttet igen, faldt han i søvn med det samme.
På mig virker det som om at han i teorien gerne vil slippe sutten, men bare ikke kan i praksis. Dette af flere årsager tror jeg. Han er vant til dem, som en del af sit putteritual, hvor han får sin sut og får læst historie og dernæst bliver puttet. Derudover virker den også afslappende på ham (hvilket nok gælder alle børn). Så snart han får sutten i munden, så bliver hans øjne trætte, som om sutten giver ham ro til at sove. Hvordan skal vi gøre for, at sutteafvænningen bliver en succes uden at være for hård for ham?
Jeg spurgte ved en lejlighed, hvor vi læste en bog, hvor "Katinka sælger sine sutter i bytte for bamser", om han kunne tænke sig ar sælge sine sutter for en bamse eller noget legetøj. Han sagde ja, men jeg kunne fornemme, at det nok mere var et ja til at få en bamse eller noget legetøj end det var til, at give sutten i bytte for det.
Min mand og jeg er meget motiverede, men vi står over for endnu en udfordring, nemlig at William skal til at smide bleen. Han sidder på toilettet nogle gange dagligt og har både tisset og lavet stort uden problemer. Men de gange vi har forsøgt at undlade bleen og bare givet ham underbukser på, har han tisset i bukserne. Én gang lykkedes det ham at sige, at han skulle tisse, før han gjorde det i bukserne. Min mand tog ham hurtigt med ud på toilettet og sad der i ca. 10 minutter uden der skete noget. Da de så skulle vaske hænder tissede han på skamlen han stod på. Når han har ble på er det ikke altid han siger til, hvis han har lavet stort og næsten aldrig, hvis han har tisset.
Er han overhovedet klar til at smide bleen? Og hvad kan vi gøre for at hjælpe ham til at blive klar? Og ydermere, hvad kan vi gøre, når han er klar og vi skal vende ham fra bleen. Vi kunne virkelig godt bruge nogle tips!!
Hvordan skal vi bære os ad med at slippe sut og ble i samme sommer. Vi har 3 ugers ferie, men det slår jo ikke til med sådan to store projekter. Desuden ville vi jo gerne have en god ferie sammen, som nødig skulle udvikle sig til et mareridt. Den eneste grund til, at jeg mener han skal af med bleen nu til sommer er, at han har den alder han har og fordi at jeg har hørt og læst, at det er nemmere at bleafvænne om sommeren, hvor det er varmere og han ikke behøver at have så meget tøj på.
Vi håber virkelig at du kan komme med input og idéer, som kan hjælpe os med, at disse to projekter bliver en succes.
Mange hilsner fra motiverede, men bekymrede forældre