Hjælp ved skift af søvnstadie

4. juli 2013

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hjælp ved skift af søvnstadie

Hej Helen.

Du har tidligere hjulpet os mht. vores datters evindelige opvågninger ved skift af søvnstadie. Du har pointeret, at søvnen er vigtigere end hjælpen. Med hjælp tænker jeg på, at barnevognen trilles lidt frem og tilbage.

Det fungerer som sådan egentlig ok. Det er blevet MEGET nemmere med alderen, men opvågningerne slipper vi ikke for. Om natten er der heldigvis ikke de store problemer. Hun vågner med 2-3 timers mellemrum, men det er jo langt at foretrække frem for hver 40. minut :)

Når hun puttes til natten, vågner hun som regel også efter 40 min. med lidt gråd, men det varer 2 sek., og hun sover, inden vi når at rejse os. Så hun kan jo godt; altså falde i søvn selv efter de 40 min. Jeg er klar over, at mørket gør forskellen, idet vi har mørklagt hendes værelse.

Om dagen sover hun i barnevognen - ca 1,5 time formiddag, 1-1,5 over middag og 0,5-1 om eftermiddagen. Hun falder selv i søvn uden bevægelse. Jeg står klar ved den mindste bevægelse, men uanset om jeg går tur med eller triller vognen frem og tilbage lidt forinden de 40 min., vågner hun altid/slår øjnene op, spytter sutten ud, skal ha' ...

Annonce

... den igen, drejer hovedet om på siden og sover videre efter et par minutters vuggeri.

Mit spørgsmål drejer sig om, hvorvidt dette vuggeri/trille frem og tilbage kan gå hen og blive en vane for hende? Hun er 6,5 mdr., og alting bliver da gradvist nemmere, men jeg frygter alligevel lidt, at hun bliver afhængig af bevægelse for selv at kunne komme videre i søvnen. Det er svært at vide om hun egentlig selv kan, da jeg jo altid bevæger vognen såvidt muligt inden hun vågner (selvom det ikke hindrer en opvågning).

Jeg er ret opmærksom på kun at bevæge vognen lige akkurat så lidt, at det hjælper hende til at falde i søvn igen. Er det vejen frem? Når hun er faldet i søvn igen efter de 40 min., sover hun generelt mere uroligt, og jeg kan rende frem og tilbage 6-7 gange den næste time. Ofte flytter hun bare lidt på sig, men jeg triller vognen konsekvent for at hindre, at hun slår øjnene op. Det medfører selvfølgelig, at hun indimellem bliver trillet selvom hun egentlig ikke behøver det (ved den mindste bevægelse, som ikke nødvendigvis fører til opvågning, men det kan være svært at vide).

Med venlig hilsen
lillepigens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger