Brev:
Hjælp ved skift af søvnstadie
4. juli 2013
Alder:
6 mdr.
Hjælp ved skift af søvnstadie
Hej Helen.
Du har tidligere hjulpet os mht. vores datters evindelige opvågninger ved skift af søvnstadie. Du har pointeret, at søvnen er vigtigere end hjælpen. Med hjælp tænker jeg på, at barnevognen trilles lidt frem og tilbage.
Det fungerer som sådan egentlig ok. Det er blevet MEGET nemmere med alderen, men opvågningerne slipper vi ikke for. Om natten er der heldigvis ikke de store problemer. Hun vågner med 2-3 timers mellemrum, men det er jo langt at foretrække frem for hver 40. minut :)
Når hun puttes til natten, vågner hun som regel også efter 40 min. med lidt gråd, men det varer 2 sek., og hun sover, inden vi når at rejse os. Så hun kan jo godt; altså falde i søvn selv efter de 40 min. Jeg er klar over, at mørket gør forskellen, idet vi har mørklagt hendes værelse.
Om dagen sover hun i barnevognen - ca 1,5 time formiddag, 1-1,5 over middag og 0,5-1 om eftermiddagen. Hun falder selv i søvn uden bevægelse. Jeg står klar ved den mindste bevægelse, men uanset om jeg går tur med eller triller vognen frem og tilbage lidt forinden de 40 min., vågner hun altid/slår øjnene op, spytter sutten ud, skal ha' den igen, drejer hovedet om på siden og sover videre efter et par minutters vuggeri.
Mit spørgsmål drejer sig om, hvorvidt dette vuggeri/trille frem og tilbage kan gå hen og blive en vane for hende? Hun er 6,5 mdr., og alting bliver da gradvist nemmere, men jeg frygter alligevel lidt, at hun bliver afhængig af bevægelse for selv at kunne komme videre i søvnen. Det er svært at vide om hun egentlig selv kan, da jeg jo altid bevæger vognen såvidt muligt inden hun vågner (selvom det ikke hindrer en opvågning).
Jeg er ret opmærksom på kun at bevæge vognen lige akkurat så lidt, at det hjælper hende til at falde i søvn igen. Er det vejen frem? Når hun er faldet i søvn igen efter de 40 min., sover hun generelt mere uroligt, og jeg kan rende frem og tilbage 6-7 gange den næste time. Ofte flytter hun bare lidt på sig, men jeg triller vognen konsekvent for at hindre, at hun slår øjnene op. Det medfører selvfølgelig, at hun indimellem bliver trillet selvom hun egentlig ikke behøver det (ved den mindste bevægelse, som ikke nødvendigvis fører til opvågning, men det kan være svært at vide).
Med venlig hilsen
lillepigens mor