Svar: Af med bleen - 2 år, 6 mdr.
8. februar 2011
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Lone
Det er sådan at renlighed har forskellige faser:
- Barnet kommer og fortæller at det har lavet i bleen og vil gerne have en ren tør ble på
- Barnet fortæller "nu tisser jeg" og er således opmærksom på, når det sker
- Barnet når at sige til lige inden de sker.
Det lyder som om at jeres dreng er igang med sin renlighedsproces. Han begynder at få fornemmelsen for at tisse, men spørgsmålet er om han tisser på potten, fordi han sættes på den eller om han tisser på den, fordi han fornemmer at skulle tisse?
Det er ganske udmærket at lade ham tisse på sin potte og øve dette. Men jeg har den holdning, at man generelt ikke skal tage bleen af for hurtigt. Jeg synes det er meget vigtigt at give barnet den succesoplevelse det er, at have en tør ble, frem for at give barnet gentagende nederlag med våde bukser, fordi man fjerner bleen før barnet er parat...
Mit forslag er derfor at man bruger buksebleer der kan trækkes op og ned som et par underbukser og så indfører man faste toilettider, hvor han naturligt må forventes at skulle tisse og tider, hvor vi andre naturligt ofte tisser.
Det vil sige at han skal tisse som det første, når han står op om morgenen, som det sidste inden han går i seng. Han skal tisse inden han løber ud for at lege, inden I kører op for at handle osv. Og det er vigtigt at I her ikke spørger "skal du tisse?" for så siger han nej - i stedet skal I tage ham i hånden og sige "kom vi går lige ud og tisser" og så gør I det. Det er en helt naturlig ting for både voksne og børn, at vi lige går ud og tisser inden vi kører hen for at besøge nogen, for at handle eller andet - en regel der gælder for alle:)
Først når han begynder at kunne holde sig tør og formår at fornemme, at han skal tisse og nårtoilettet skal man tage bleen af ham. De første mange gange vil han sandsynligvis have svært ved at nå det, og der vil komme lidt dryp i bleen, inden han når at afslutte på toilettet eller på potten. Og det er netop super at have bleen på, for den kan jo sagtens bruges igen, selvom der er kommet lidt dryp - men underbukser med dryp er man nødt til at skifte ...
Jeg ved ikke hvor varmt det er hvor I bor, men årstid og vejr spiller naturligvis også ind. Det er lettere at nå toilettet, når man har sommertøj på end hvis man skal ud af både flyverdragt og lange bukser ... men her har I sikkert en fordel af et lunt og mildt vejr :)
Fortsat held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske