Svar: Af med bleen - 2 år, 6 mdr.

8. februar 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Lone

Det er sådan at renlighed har forskellige faser:

- Barnet kommer og fortæller at det har lavet i bleen og vil gerne have en ren tør ble på

- Barnet fortæller "nu tisser jeg" og er således opmærksom på, når det sker

- Barnet når at sige til lige inden de sker.

Det lyder som om at jeres dreng er igang med sin renlighedsproces. Han begynder at få fornemmelsen for at tisse, men spørgsmålet er om han tisser på potten, fordi han sættes på den eller om han tisser på den, fordi han fornemmer at skulle tisse?

Det er ganske udmærket at lade ham tisse på sin potte og øve dette. Men jeg har den holdning, at man generelt ikke skal tage bleen af for hurtigt. Jeg synes det er meget vigtigt at give barnet den succesoplevelse det er, at have en tør ble, frem for at give barnet gentagende nederlag med våde bukser, fordi man fjerner bleen før barnet er parat...

Mit forslag er derfor at man bruger buksebleer der kan trækkes op og ned som et par underbukser og så indfører man faste toilettider, hvor han naturligt må forventes at skulle tisse og tider, hvor vi andre naturligt ofte tisser.

Det vil sige at han skal tisse som det første, når han står op om morgenen, som det sidste inden han ...

Annonce

... går i seng. Han skal tisse inden han løber ud for at lege, inden I kører op for at handle osv. Og det er vigtigt at I her ikke spørger "skal du tisse?" for så siger han nej - i stedet skal I tage ham i hånden og sige "kom vi går lige ud og tisser" og så gør I det. Det er en helt naturlig ting for både voksne og børn, at vi lige går ud og tisser inden vi kører hen for at besøge nogen, for at handle eller andet - en regel der gælder for alle:)

Først når han begynder at kunne holde sig tør og formår at fornemme, at han skal tisse og nårtoilettet skal man tage bleen af ham. De første mange gange vil han sandsynligvis have svært ved at nå det, og der vil komme lidt dryp i bleen, inden han når at afslutte på toilettet eller på potten. Og det er netop super at have bleen på, for den kan jo sagtens bruges igen, selvom der er kommet lidt dryp - men underbukser med dryp er man nødt til at skifte ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg ved ikke hvor varmt det er hvor I bor, men årstid og vejr spiller naturligvis også ind. Det er lettere at nå toilettet, når man har sommertøj på end hvis man skal ud af både flyverdragt og lange bukser ... men her har I sikkert en fordel af et lunt og mildt vejr :)

Fortsat held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)