Svar: Ikke fortrolig med fornemmelsen af afføringstrang
22. juli 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at din datter er rigtig godt igang med renlighedsprocessen og som om at det forløber super fint og ligesom man kan ønske sig :) Rigtig dejligt!
At hun piver og trykker sig lidt, når hun mærker afføringstrang er helt normalt og det er rigtig godt at du forsøger at berolige hende og betrygge hende.
Hvis hun har tendens til lidt hård mave, så kan det naturligvis godt gøre ondt at skulle presse afføringen ud, derfor er det vigtigt at du sørger for at holde hendes mave godt igang, så hun forholdsvis let kan få afføring uden - hun skal naturligvis ikke have tynd mave, for så bliver hun også ked af det, men afføring skal være så lind som muligt. Giv hende godt med væske at drikke, lad hende spise lidt ekstra frugt og bær og sørg for at hun får lidt fibre via kosten, så fungerer maven bedst muligt.
At hun vægrer sig lidt mod at skulle af med afføring kan også skyldes at hun måske har brug for lidt privatliv. Nogle børn er af natur lidt blufærdige og hvis din datter er det, så kan du hjælpe hende ved at følge hende ud på toilettet, altså fjerne hende fra jeres og folks fokus så hun får lidt privatliv og kan presse og trykke uden at nogen kigger på hende.
Prøv derfor allerede, når du kan se at hun begynder at vise afføringstrang, at følge hende på toilettet. Opfordre hende til at presse, så hun kan få det ud, opfordre hende til at hjælpe det på vej.
Når I er i byen og du kan mærke på hende at det er ved at være tid, så prøv at finde et toilet I kan bruge, så hun ikke behøver gøre det i bleen.
Og hold så fast i alt det gode du allerede gør, med at rose og motivere hende og tage det hele så naturligt som muligt, det er vigtigt at hun ikke føler sig forkert og at du signalere at alt er som det skal være og at du er stolt og glad for at hun er så dygtig som hun er :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.
Fortsat god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske