Svar: Afføringen gør ondt at komme af med

27. februar 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Dorthe

Det er min erfaring at mange børn i 2 års alderen pludselig får problemer med forstoppelse og netop som du beskriver, holder afføringen tilbage "det gør ondt mor" og tydeligt har det svært, ryster over hele kroppen, græder, krummer sig sammen, skal holdes om osv. når de skal af med afføring.

Hvorvidt det hænger sammen med at der i den alder sker nogle enzymændringer eller lignende i tarmsystemet ved jeg desværre ikke, men det er påfaldende at det sker i denne alder ... Rent udviklingsmæssigt kan det naturligvis også hænge sammen med at barnet netop i denne alder begynder at interessere sig lidt for hvordan det fungere, opdager at der kommer noget ud og at de til en vis grad kan styre det, samt få opmærksomhed omkring det ... Opmærksom er man dog nødt til at give, når de tydeligt gør så ondt!

Det er vigtigt at du giver din datter afføringsmiddel og hvis du ikke har effekt af laktulose, så tal med lægen om at give din datter Movicol, som hun så skal drikke. Hvis dette heller ikke er nok, så lyder det helt rigtigt at I bruger Microlax. Det er vigtigt at hun oplever, at det at komme af med afføring er let og smertefrit, jo flere gange hun oplever det, jo bedre. Det vil få ...

Annonce

... hende til at slappe af og ikke gå og holde sig, jo mere hun holder sig, jo sværere bliver det jo at komme af med og jo værre en cirkel kommer I ind i.

Det er derudover rigtig vigtigt at du via kosten hjælper din datters mave igang. Du kan give hende svesker, det sætter gang i maven. Du må også gerne give hende forskellige former for frugtgrød med lidt mælk på, ligesom frisk frugt er godt. Derudover skal hun have fiberrigt brød og boller, og meget gerne grøntsager - meget gerne kogte grøntsager og så masser af vand at drikke. Væskeindtaget er også vigtigt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og så kan du også prøve at give hende lidt tykmælk, A38, cultura eller lignende, evt. med lidt revne æbler, müsli eller lignende. Hold igen med almindelig drikke mælk og hold også igen med banan.

Bibehold mavemassage, cykeløvelser osv. som også er med til at sætte gang i maven og overvej så om ikke hun skal i vuggestuen igen, om ikke andet så har nogle korte dage dernede. Det er vigtigt at hun oplever andre ting, kommer til at tænke på noget andet og bliver afledt, så hele dagen ikke kommer til at handle om at hun skal på toilettet og at det er svært ... :o)

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor