Brev:
Afføringen gør ondt at komme af med
27. februar 2009
Alder:
2 år, 4 mdr.
Afføringen gør ondt at komme af med
Kære Helen!
Så er der vrøvl med den lille. Yasmina har ellers aldrig haft problemer med afføring. Men pludselig fra den ene dag til anden vil hun ikke lave.
Det startede forrige weekend. Hun lavede afføring om lørdagen som normalt, men så gik der pludselig 2 dage og hun lavede først noget om mandagen. Hun gik og brokkede sig over at hun havde ondt i numsen. Hun begyndte at vride sig på gulvet og klynge over smerter. Jeg prøvede at hjælpe hende ved at massere om anus med varmvand (det har altid hjulpet hende), men det måtte jeg pludselig ikke, hun skreg at det gjorde ondt, og jeg gjorde det ganske blidt. Så jeg kunne ikke hjælpe hende andet end at holde om hende.
Jeg fik fornemmelsen at hun ikke havde hård mave, men mere at hun holdt det tilbage. Ved ikke om hun gjorde det fordi hun havde ondt, eller psykisk, fordi hun pludselig ikke vil lave mere. Nu er der så snart gået 2 uger, hvor der går alt fra 2 til 3 dage mellem hun har afføring. Når hun laver virker det som om hun ikke kan holde mere på det og derfor må give slip, men det er bestemt ikke rart for hende. Jeg skal helst holde om hende, mens hun krummer sig helt sammen og så laver.
Forleden var der gået 3 dage og jeg ringede så til lægen, der sagde at når der var gået 3 dage, skulle jeg handle og give hende noget afføringmiddel - microlax (har givet hende laktulose i 12 dage nu). Jeg gav hende afføringsmidlet i går og så begyndte hun selvfølgelig at lave. Men i dag er det det samme. Hun går og brokker sig over smerter, tror det er når det trykker på og hun så prøver at holde det tilbage. Jeg siger til at hun skal presse, men græder nej det gør ondt, mor skal gøre det. Jeg siger det kan mor ikke, men du får det meget bedre når du har lavet.
Jeg har prøvet alt muligt, givet hende potten, masseret hendes mave, lave cykeløvelser og ladet hende være. Men intet hjælper. Jeg er ikke så glad for at skulle bruge afføringsmiddel, da det jo kan gøre tarmen doven. Jeg har jo også kun gjort det en gang. Laktulosen synes jeg ikke virker, andet end hun prutter hel vildt, hvilket jo også er et tegn på at der er kan i den der inde. Kan en lille pige godt holde sin afføring tilbage frivilligt i så lang tid, det har jeg også bare svært ved at forestille mig, da man jo selv kender det, nå man skal på toilettet, så ville vi jo ikke kunne holde det i os, også selvom det måske gør lidt ondt.
Jeg ved slet ikke hvor jeg skal begynde med hende. Har også beholdt hende hjemme fra vuggestuen nogle dage, da jeg ikke bryder mig om at hun skal gå rundt dernede med mavesmerter. Hun har aldrig brudt sig om at lave i vuggestuen. Måske har hun samlagt lavet 2 -3 gange i den tid hun har gået der. Håber du kan give nogle råd......
Kærlig hilsen
Dorthe