Kan et spædbarn sove for meget?

27. februar 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Kan et spædbarn sove for meget?

Kære Helen.

Vi har for 6 uger siden fået vores andet barn, en skøn lille pige der ved fødslen vejede 3520g og målte 51 cm.
I dag 6 uger efter vejer hun ca. 4600 g og måler 56 cm, så hun tager fint på.
Mit spørgsmål går på, at vi denne gang har fået et barn der er helt modsat af vores første barn, som skulle have flaske hver 2.-3. time døgnet rundt og som var urolig, grædende og svær at få til at sove.

Men med vores datter er det helt anderledes, hun kan nogle gange om aften/natten sove 7-8 timer i træk, jeg synes måske, det er meget lang tid der går mellem hvert måltid, når hun kun er 6 ...

Annonce

... uger (men det er selvfølgelig dejligt for os). Hun kan nøjes med at spise 5-6 gange i døgnet hvor hun får ml. 125-155 ml. mme. Når hun har spist går der max. en time ofte kun ½ time, så er hun parat til at sove igen og sover så typisk om dagen 3-4 timer i træk.

Er det normalt at sove så meget? Skal vi forsøge at stimulere/aktivere hende noget mere? Når hun er vågen har vi fin øjenkontakt med hende og vi kan engang imellem få nogle små skæve smil. Men det er også tydeligt at mærke, når hun så har fået nok og er træt igen, da bliver hun urolig og giver små klynk og spjæt.

Med venlig hilsen
Fra moren

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.