Svar: Nægter sin klapvogn

9. oktober 2018

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære frustrerede mor

Tak for dit brev :)

Der er ingen tvivl om, at jeres datter nu har ramt en alder, hvor hun naturligt viser mere og mere selvstændighed og egen vilje - hun protesterer højlydt over at sidde i sin klapvogn, og hun siger nej, ved at skubbe og slå fra sig.. Og det er alt sammen en del af den udvikling, som hun naturligt går igennem netop nu :)

Det er ofte en god idé at finde et alternativ eller indgå et kompromis. Når hun ikke vil sidde i sin klapvogn, så er det måske fordi det er jer, som sætter hende i den - og måske vil hun gerne, hvis hun selv lærer at klatre op. På den måde anerkender I hendes lyst til at bestemme og styre lidt mere selv, samtidig med, at I får hende i klapvognen, som I ønsker :)

Nogle gange kan det hjælpe at tilbyde hende lidt frugt eller andet, som hun kan sidde med i klapvognen, så er er et formål med at sidde der, og noget hun kan tage sig til, andet end blot at sidde. Og samtidig kan hun så koncentrere sig om at spise sin frugt eller klapsammenmad fremfor at koncentrere sig om at "være modsat" :)

Atter andre gange kan det være en god idé, at I lader hende starte med at gå ved siden af vognen, - og så først sætter hende op i vognen, når hun er træt og selv fornemmer, at hun har behov for at sidde der... Igen anerkender I på denne måde hendes lyst til at have lidt medbestemmelse og være inddraget i de ting, som sker omkring hende...

Det er naturligt, at hun prøver flere grænser overfor jer forældre end hun gør overfor f.eks. farmor. Selvom farmor elsker hende højt og rigtig gerne vil hende, så er båndet mellem de to naturligt anerledes end det bånd, som jeres datter har med jer. Hun har højst sandsynligt en grundlæggende følelse af, at I altid vil være der for hende, og derfor tør hun netop afprøve lidt flere grænser overfor jer :)

Med hensyn til at slå og sige nej ved at slå, så handler dette ofte om, at hun mangler ord. Selvom hun har en alder nu, hvor hun begynder at have et større ordforråd, så vil hun naturligt ikke kunne sætte ord på, hvis hun føler sig uretfærdigt behandlet, ikke føler sig set osv. Og når børn mangler ord, så reagerer de fysisk - de slår, sparker, kaster med ting, bider, skubber, hiver i hår - og ...

Annonce

... ofte bryder de også fysisk sammen på gulvet, græder ulykkeligt...

Det er rigtigt, at jeres datter lærer af andre, at hun kopierer andre - og det betyder også, at hun kopierer jer. Derfor er det vigtigt, at I reagerer med ro, når hun gør noget, som hun ikke må. Jo mere roligt I kan tage det, jo bedre er det. Det betyder dog ikke, at I ikke skal sige fra og med den alder hun har, så husker hun bedst, hvis I lader en handling følge med jeres nej. Det vil sige, at hvis hun sidder på skødet af jer eller er i jeres favn og her slår ud efter jer - så sæt hende fra jer, mens I siger nej. På den måde viser I hende, at det bryder I jer ikke om, og at hun ikke kan være på skødet, hvis hun slår. Hvis I skal sidde sammen, hygge jer og have det dejligt, så skal hun ikke slå...

Når hun slår ud efter andre, så er det vigtigt, at I hjælper hende med at se, hvad det gør ved den anden. Hun er stadig en meget lille pige, og der vil være rigtig mange situationer de næste år frem, hvor hun skal guides og hjælpes til at finde ud af at være sammen med andre mennesker. Hun skal lære, hvad det gør ved andre, når hun slår dem. Hun skal se, at den anden bliver ked af det, føle at andre afviser hende, hvis hun bevidst slår ud efter nogen osv. Ligesom hun skal lære, hvordan man gør for, at andre synes, det er dejligt at være sammen med en.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hvis hun er træt og sulten, så vil hendes overskud naturligt være mindre, og der vil ikke skulle så meget til, før hun bryder sammen, forløber sig osv. Derfor er det vigtigt, at I forsøger at skabe en dagsrytme, som ligger nogenlunde fast - med faste spisetider, tidspunkter for leg og aktivitet og faste sovetider - fordi det naturligt vil minimere antallet af protester og fortvivlelsesanfald i løbet af en dag :)

Det er den spirende selvstændighed, som I mærker - og ofte siger man at det især er 1-3 års alderen som er svær. Det er en tid, som kræver rigtig meget omsorg, nærhed, stor tålmodighed og kærlighed - samtidig med at I jo naturligt gerne vil lære hende visse regler og stille lidt krav :)

Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre - og jeg vil også anbefale jer min bog "Helens bog om børn og opdragelse", som måske kan give lidt inspiration videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.