Svar: Afføring - 3 mdr.
5. september 2007
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Det er sådan at nogle små børn sender meget tydelige signaler, det er altså meget let at se om de er kede af det, om de er glade og det er også meget let at se på dem om de ligger og presse og skal af med deres afføring. Man kan også godt se på vores ansigtsudtryk og mimik, når vi skal af med vores afføring, her er vi dog som regel alene og der er ikke nogen til at studere vores ansigtsudtryk... men udtrykkene er der:o)
Børn kan således blive helt røde og nogle gange næsten blålige i ansigtet, når de ligger og presser, når maden skal igennem systemet og det er ikke unormalt eller tegn på at de har ondt. Hvis de derimod græder, når afføringen skal ud og hvis afføringen er hård, så har de forstoppelse og det skal naturligvis behandles.
Jeres datter får både mylicon og laktulose og det er rent medicinsk hvad I kan gøre for hende. Nogle forældre vælger at bruge alternative behandlere til børn med ondt i maven, det kan være zoneterapi eller kraniosakralterapi eller andet og nogen oplever stor effekt og andre ingen forskel.
Det er normalt at børn har et lidt umodent tarmsystem og at det tager lidt tid for maven at komme igang. Der sker hele tiden enzymændringer som modner tarmene og derfor anbefales det også først at begynde med grød, vælling osv. når barnet er mindst 4 måneder og helst fremme mod de 6 måneder. Alle undersøgelser viser at først der er ensymerne i tarmsystemet parate til at kunne nedbryde anden mad end mælk. Tankevækkende da man for 30-40 år siden tit gav børnene grøntsagsmos og grød, når de ikke var mere end 2 måneder gamle...
Selvom modermælkserstatning er lavet så det ligner modermælk mest muligt, så tager det alligevel længere tid for erstatning at blive fordøjet i tarmsystemet i forhold til modermælk. Det er blandt andet også derfor at børn der får modermælkserstatning ikke spiser så hyppigt som børn der bliver ammet. De undersøgelser jeg har læst om viser at halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter.
Børn der får modermælkserstatning har ofte lidt flere problemer med forstoppelse end børn der bliver ammet og også lidt flere problemer med luft i maven. Der er dog også børn som bliver ammet, der har store problemer med ondt i maven og de kan naturligvis også have kolik:o)
De fleste børn vokser fra det og har ingen problemer med tarmsystemet når de bliver ældre. En del børn har fortsat behov for laktulose i overgangen til skemad, men vil i takt med at de begynder at spise mere varieret og få mere og mere familiemad, få et helt almindeligt og naturligt afføringsmønster:o)
Når det bliver tid for jer at starte med skemad, så er det naturligvis vigtigt at du introducerer dette stille og roligt og venter til hun er helt klar. Det er ikke nødvendigt at starte for hurtigt, men netop vigtigt at hendes tarmsystem lige når at følge med. Det skal nok gå:o)
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske