Svar: Afføring - 3 mdr.

5. september 2007

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Det er sådan at nogle små børn sender meget tydelige signaler, det er altså meget let at se om de er kede af det, om de er glade og det er også meget let at se på dem om de ligger og presse og skal af med deres afføring. Man kan også godt se på vores ansigtsudtryk og mimik, når vi skal af med vores afføring, her er vi dog som regel alene og der er ikke nogen til at studere vores ansigtsudtryk... men udtrykkene er der:o)

Børn kan således blive helt røde og nogle gange næsten blålige i ansigtet, når de ligger og presser, når maden skal igennem systemet og det er ikke unormalt eller tegn på at de har ondt. Hvis de derimod græder, når afføringen skal ud og hvis afføringen er hård, så har de forstoppelse og det skal naturligvis behandles.

Jeres datter får både mylicon og laktulose og det er rent medicinsk hvad I kan gøre for hende. Nogle forældre vælger at bruge alternative behandlere til børn med ondt i maven, det kan være zoneterapi eller kraniosakralterapi eller andet og nogen oplever stor effekt og andre ingen forskel.

Det er normalt at børn har et lidt umodent tarmsystem og at det tager lidt tid for maven at komme igang. Der sker hele tiden enzymændringer som modner tarmene og derfor anbefales det også først at begynde med grød, vælling osv. når barnet er mindst 4 måneder og helst fremme mod de 6 måneder. Alle undersøgelser viser at først der er ensymerne i tarmsystemet parate til at kunne nedbryde anden mad end mælk. Tankevækkende da man for ...

Annonce

... 30-40 år siden tit gav børnene grøntsagsmos og grød, når de ikke var mere end 2 måneder gamle...

Selvom modermælkserstatning er lavet så det ligner modermælk mest muligt, så tager det alligevel længere tid for erstatning at blive fordøjet i tarmsystemet i forhold til modermælk. Det er blandt andet også derfor at børn der får modermælkserstatning ikke spiser så hyppigt som børn der bliver ammet. De undersøgelser jeg har læst om viser at halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter.

Børn der får modermælkserstatning har ofte lidt flere problemer med forstoppelse end børn der bliver ammet og også lidt flere problemer med luft i maven. Der er dog også børn som bliver ammet, der har store problemer med ondt i maven og de kan naturligvis også have kolik:o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

De fleste børn vokser fra det og har ingen problemer med tarmsystemet når de bliver ældre. En del børn har fortsat behov for laktulose i overgangen til skemad, men vil i takt med at de begynder at spise mere varieret og få mere og mere familiemad, få et helt almindeligt og naturligt afføringsmønster:o)

Når det bliver tid for jer at starte med skemad, så er det naturligvis vigtigt at du introducerer dette stille og roligt og venter til hun er helt klar. Det er ikke nødvendigt at starte for hurtigt, men netop vigtigt at hendes tarmsystem lige når at følge med. Det skal nok gå:o)

Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor