Svar: Mavekneb hos baby

13. november 2022

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, at I har fundet ud af, at det fungerer bedre for jer, når du supplerer med modermælkserstatning efter ca. hver anden amning. Det lyder som om, at det giver mere ro og overskud i jeres lille familie - og det er vigtigt. Det er dog sådan, at børn der får erstatning ofte får lidt mere tendens til mavekneb, træg mave og forstoppelse, og her kan det hjælpe at forsøge med en anden erstatning:)

Det er derfor rigtig fint, at du forsøger med f.eks. Allomin Syrnet (grøn). Den er tilsat citronsyre, der kan ændre proteinernes struktur, så børn med mavenkneb lettere kan fordøje det. Du kan også forsøge f.eks. Allomin 1 SensiPro+ (guld). Den indeholder mælkesyrebakterien L. Reuteri Protectis, som også kan hjælpe, hvis barnet har mavekneb, træg mave og tendens til flere dage mellem afføringerne.

Du skal være opmærksom på, at hvis du bruger modermælkserstatning med mælkesyrebakterier, så er det meget vigtigt, at vandet nedkøles til ca. 40 grader, før du kommer erstatningspulveret i - hvis temperaturen er højere, vil det fjerne virkningen af mælkesyrebakterierne.

Der er også den mulighed, at du ved siden af den nuværende Allomin Syrnet giver mælkesyrebakterier som dråber. Det kan f.eks. være Semper dråber eller det kan være kombination med D-dråberne. Det laver Semper også, men der er også mulighed for at købe andre typer mælkesyrebakterier til baby. Så længe jeres datter ikke får mindst 800 ml Allomin dagligt, skal hun tilbydes d-dråber. Når hun begynder at indtage mere end ...

Annonce

... 800 ml, så behøver hun ikke længere d-dråberne.

Derudover er det rigtig godt, at du giver hende lune bade, cykler med hendes ben, giver hende lidt mavemassage - det kan du gøre med et par fingre og lidt olie. Du kan massere omkring navlen i urets retning. Ligesom det er godt, hvis du kan lægge hende på maven flere gange dagligt f.eks. hen over ammepuden, på dine lår, liggende på din brystkasse osv. Du må også meget gerne bære hende rundt liggende på maven på din ene underarm, på den måde kan hun også hjælpes til at slappe af i kroppen og tarmene, så der måske kommer lidt naturlig gang i maven.

En sut efter måltidet vil også være godt. Det at sutte sætter naturligt gang i tarmperistaltikken/tarmbevægelserne, så mælk og evt. luft hjælpes igennem systemet, men uden at der kommer yderligere mælk med ned. Det kan derfor være med til at give lidt ro på sigt:)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det, at afføringen er "tynd og vælter ud af hende, når den endelig kommer", lyder faktisk ikke som forstoppelse, og derfor tænker jeg, at det er fint, som du selv skriver, at se det lidt an og se, om ændring af modermælkserstatning vil gøre en forskel hos jer :) Hvis hendes afføring bliver mere fast, så vil det være godt med laktulose. Det virker netop ved at gøre afføringen blød...

Vær opmærksom på at hjælpe hende med at bøvse godt af efter et måltid. Hvis hun kan komme af med en stor bøvs, så skal denne luft ikke igennem maven, og det vil naturligt også kunne hjælpe på hendes maveuro...:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

26. december 2023 | Diverse | 4 mdr.

Skrig og hyl ved påklædning

Hej Helen Rigtig glædelig jul til dig og din familie :) Min dreng er nu...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin