Svar: Voldsom gylp
4. marts 2019
Alder:
1 mdr.
Kære Anna Katrine
Stort tillykke med den lille pige - og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer.
Det lyder som om, at jeres datter har refluks. Refluks betyder egentlig bare, at der er tilbage løb af mælk fra maven og op i munden - og det er helt normalt hos spædbørn. Alle spædbørn gylper i en eller anden grad, især i forbindelse med bøvsning eller når og hvis de ligger på maven... :)
Man gør normalt ikke noget ved gylp, med mindre barnet er meget generet af sin gylpen. Det kan f.eks. være, hvis barnet gylper så meget, at mælken ikke bliver tilstrækkeligt længe i maven til at barnet optager næringen fra mælken - og gylpen derfor medfører vægtstagnering eller vægttab.
Det kan også være smerter. Vi har syre i vores mavesæk, som hjælper os med at fordøje den mad vi spiser - og når mavesyre (sammenblandet med mælk) kører op og ned i spiserøret, så er det meget ubehageligt. Det svier og gør ondt. Ofte kommer smerterne, når man er sulten, eller hvis man har spist meget store portioner - og derfor kan det være en idé, at I tilbyder jeres datter lidt hyppigere og lidt mindre mælkemåltider end man normalt ville anbefale. Da du både ammer og giver flaske, så går der naturligt lidt tid imellem disse to måltider, og det kan i sig selv godt hjælpe lidt, fordi noget af modermælken så har nået at passere og er kommet videre i systemet, før modermælkserstatning tilbydes :)
Det lyder rigtig fint det I allerede gør - giver hende tid til at fordøje maden, undgår at tumle lige efter hun har spist, forsøger at bøvse hende god af osv. Det er super fint og det skal I endelig blive ved med. I må også gerne tilbyde hende en sut. Det at sutte kan hjælpe mælken igennem systemet, så det kommer mere "den rigtige vej" :) Sørg for at lejre hende eleveret, så hun ligger højere med hovedet, når hun sover. Og sørg for at dreje hendes hoved til siden (skiftevis højre og venstre side), så hun bedst muligt kan komme af med gylpen, når hun sover :)
Det er helt normalt, at gylpen kan se forskellig ud - det afhænger af hvor lang tid der går efter, at hun har spist og til hun gylper. Mælken ændrer udseende alt efter, hvor meget hun har nået at nedbryde mælken... :)
På nogle børneafdelinger vil man vælge at måle pH-værdien i maven for at finde ud af, om der er tale om refluks - og ud fra dette sætte behandling i gang. Andre gange så har man den holdning, at man sætter medicinsk behandling igang ud fra de symptomer, som barnet har - og hvis det virker, så er det godt. Hvis det ikke virker, så stopper man behandlingen igen. Syrenedsættende medicin skal ordineres af læge eller børnelæge, og hvis I tænker, at dette vil være relevant for jeres datter, skal I derfor tale med jeres læge om det :)
Det lyder umiddelbart som om, at jeres datter trives rigtig godt med både bryst og flaske og det lyder relevant at supplere med erstatning. Hun er begyndt at tage bedre på og lyder til umiddelbart at optage mælken rigtig fint - og det er super godt! NAN H.A er en god erstatning, den har delvist hydrolycerede proteiner, hvilket blandt andet kan være med til at gøre, at den virker mod "træg mave" og nogle gange glider lidt lettere igennem systemet :) Den kan dog ikke bruges ved mælkeallergi - men det lyder det jo heller ikke til at jeres datter har...
Da jeres datter lyder til at trives på denne erstatning, er der ikke umiddelbart grund til at skifte, men hvis I synes, at hun gylper rigtig meget og gerne vil se, om dette kan nedsættes, så kan I tilsætte johannesbrødkernemel/aprestagum til modermælkserstatningen. Det er et fortykkelsesmiddel, som kommes i mælken og som derved kan gøre, at mælken ligger lidt tungere i maven. Hun får altså samme erstatning, som hun er vant til, men gjort tykkere :) Det kan være nødvendigt at give mælken af en flaskesut med lidt større hul, så mælken lettere kan komme ud.
Aprestagum er pulveriserede Johannesbrødkerner, som I kan købe på apoteket. Det kan købes i håndkøb og sig til personalet, hvad det er til, så I får det rigtige.
Til ca. 200 ml mælk anvendes 1 gram (ca. ½ tsk. Aprestagum/Johannesbrødkernemel).
Til færdigblandet erstatning gør du følgende:
1. Lun mælken op til spisetemperatur og hæld på flaske (eller varm mælken op direkte i flasken f.eks. i mikrobølgeovn)
2. Tilsætte 1/2 tsk. aprestagum til 200 ml mælk og ryst flasken godt for at undgå klumper.
3. Server med det samme.
Til brug i pulverformig erstatning er fremgangsmåden.
1. Kog den mængde vand, som skal bruges til erstatningen.
2. Pisk den afmålte mængde aprestagum/johannesbrødkernemel i det kogende vand.
3. Afkøl jævningen til ca. 40 grader.
4. Tilsæt/bland modermælkserstatningspulveret i jævningen.
5. Serveres med det samme, så længe jeres datter ikke er ældre. Ellers kan det holde sig et døgn i køleskabet.
Når dette er sagt, så er der dog også den mulighed, at I forsøger med Enfamil AR. Det er en erstatning, som er udviklet specielt til børn med refluks. Den virker ved at være tynd i flasken, så barnet kan drikke den af flasken uden problemer, og så bliver den tyk i maven og tendens til gylp minimeres derved. Enfamil AR sælges ikke i Danmark, men kan købes hjem online... det produceres af Meadjohnson.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres familie videre frem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske