Brev:
Voldsom gylp
4. marts 2019
Alder:
1 mdr.
Voldsom gylp
Hej Helen
Tak for en super god brevkasse! Vi har længe nydt godt af at læse dine svar til andre forældre, men nu har vi brug for noget specifik rådgivning på vores egen øjesten, som er 6 uger gammel.
Vores datter er født 39+1 efter en igangsættelse pga. svangerskabsforgiftning. Hun var sund og rask ved fødslen (2.960 g., 48 cm), men efter vi kom hjem, var hun meget ulykkelig og græd meget, og en undersøgelse hos lægen viste, at hun ikke fik nok mad hos mig, hvorfor vi fra hun var 14 dage gammel har suppleret med MME. Hun spiser først hos mig og derefter bliver hun tilbudt flaske. Pt. bruger vi NAN ha 1, som vi fik anbefalet på sygehuset (hun har dog ikke vist tegn på at være allergisk), og hun er generelt meget mere tilpas nu. Ved femugersundersøgelsen vejede hun 4.200 g. og bestod alle tests med bravur. Hun har minimum 6 våde bleer i døgnet, og har indtil for en uges tid siden haft rigtig meget afføring – det er dog væsentligt mindre nu med kun et par fyldte bleer i døgnet. Nogle dage synes jeg, det virker som om, hun kæmper for at komme af med noget, mens det andre dage ikke generer hende.
Der er dog nogle ting ved vores datter, som bekymrer os – mere specifikt hendes gylperi. Efter vi begyndte at give MME, har hun gylpet rigtig meget. Vi følger alle anbefalinger om at sidde med hende oprejst minimum 30 minutter efter måltidet, tumler ikke med hende lige efter, hun har spist, sørger for at bøvse hende godt af (det er dog ikke altid, hun kommer med en bøvs), men det er som om, intet rigtig gør en forskel. Hendes sutterefleks er rigtig god, så hun får meget mælk ud, når hun spiser af flasken – ofte nogle gange så meget, at det løber ned ad hagen på hende og hun får det galt i halsen og hoster rigtig meget.
Nogle gange generer hendes gylp hende ikke – så løber det bare ud af munden på hende. Den gylp er tynd og mælkehvid. Men det sker også, at hun er meget generet af gylpen, og det er særligt, når hun ligger ned, men det sker også, når hun f.eks. ligger på brystet af min mand. Her er gylpen tyk og klumpet. Hun vågner af det og græder. Hun bøvler særligt med det om natten, hvor hun vrider sig, fægter med arme og ben, laver pivelyde og sprutter/gurgler med gylp ud af næsen og munden til følge. Det påvirker hendes søvn rigtig meget og hun sover ofte kun rigtig godt, når hun ligger på armen hos os.
Vi har læst rigtig meget om gylp, og forstår, at der nok ikke er noget at gøre ved den tynde mælk, som bare løber ud af munden på hende, men er mere i tvivl om det tykke, som tydeligvis generer hende. Er det refluks, som skal medicineres? Forløbet, jeg har beskrevet ovenfor, sker ikke hver eneste gang, vi lægger hende eller hun har spist, men det er meget ofte.
Jeg bør også nævne, at det af og til sker, at hun græder efter et måltid. Hun vrider sig og er tydeligt utilpas. Er det blot mavekneb, eller måske også en følgevirkning af eventuel refluks?
Bør vi give hende en anden type MME, og hvilken vil du i så fald anbefale?
Tak for svar!
Mange hilsner fra
Anna Katrine