Svar: Pasning med privilegium

6. juni 2014

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder rigtig dejligt og som den helt rigtige beslutning for jer, at du passer jeres dreng hjemme indtil han er blevet opereret og jeres overskud naturligt bliver større. Det er også rigtig dejligt at kunne være hjemme sammen med ham. Især nu, hvor vejret og mulighederne for at komme ud, lave forskellige ting, naturligt bliver større:)

Som udgangspunkt har små børn ikke behov for at være i institution dagligt - det er et behov som er udsprunget af at de fleste voksne er nødt til at arbejde, for at få råd til hus, bil osv. Og lige nu er det super dejligt for din dreng at I er sammen og bruger tiden hjemme, i haven, tager på små ture, besøger familie, venner, går i legestue et par gange om ugen osv. - Som I nu synes det passer og som I har lyst til.

I takt med at han bliver ældre, vil han dog naturligt nyde at kunne være sammen med andre børn, lege med andre børn osv. Og hvor meget der er nødvendigt er individuelt. Men ja - det er korrekt at han nok ikke har brug for at være i institution mere end ca. 20 timer ugentlig og har du mulighed for at passe dette ind, så er det rigtig fint. Sker der så noget ved at han er der mere? Nej, højst sandsynligt ikke og sådan vil det være for de fleste børn - men det der er vigtigt er, at man så prioriterer at være sammen med barnet, når man så er hjemme og netop kan være sammen. Det er vigtigt at bruge tid sammen og at ...

Annonce

... man ikke bare placerer barnet foran fjernsynet eller selv sætter sig foran computeren - men at man prioriterer at være der for barnet:)

Børn i 1-2 års alderen skal bruge rigtig mange ressourcer på at være i institution og være adskilt fra mor og far og de har derfor rigtig meget brug for fysisk kontakt og nærhed, når man så er sammen. Jeg plejer at sige at deres "mor-depot" skal fyldes op, så de har noget at tære af, når vi ikke er sammen:)

Det er naturligvis også vigtigt at vælge en institution som er god, hvor din dreng kan trives, få nærhed, omsorg, blive udfordret, have det godt. Det skal være et dejligt sted at være:)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Din fleksibilitet er vigtig. Nogle dage vil han måske godt kunne have længere dage i institutionen. Der sker noget spændende, som han naturligt skal deltage i, måske tager de på tur eller der kommer besøg udefra eller børnene skal lave noget særligt - og her skal han naturligvis være der, så han tager del i det sociale. Andre dage vil han så måske kunne have kortere dage, ligesom han også kan have en fridag en gang imellem - det vil være allerbedst, hvis du kan flekse efter hvad han viser behov for.

For de fleste børn vil det være rigtig godt, hvis de oplever en dagligdag i institutionen. Det vil sige at de skal være der så længe at de kan nå både at lege, spise og sove i institutionen før de bliver hentet.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin