Svar: Hvordan undgåes myggestik?
25. juli 2004
Alder:
2 mdr.
Kære Heidi
Myg stikker især tidligt om morgenen og sidst på dagen/aftenen og derfor er det hensigtsmæssigt at du sørger for at din dreng har en hensigtsmæssigt påklædning især på disse tidspunkter. Lad ham derfor sove i en langærmet/langbenet pyjamas, gerne en med fødder og sørg for at han også har langærmede bluser på.
Myggemidler findes både som lotion, spray eller stift. En lotion er nemmest til påsmøring af børn, og påsmøres i så tyndt et lag som muligt og det er vigtigt at være forsigtig ved påsmøring i ansigtet og hvor huden er tynd. Her kan huden let blive irriteret og svie. Myggemidlerne generer derfor også huden, hvor der er åbne sår og rifter.
Da din dreng ikke er særligt gammel må du vurdere hvorvidt brug af myggemidler er nødvendigt, eller om tøj, som ovenfor beskrevet kan gøre det.
Sørg også for at vinduer er lukket til det rum, hvor han skal sove og at der ikke er tændt lys indenddøre og samtidg åbent ud til, i de timer hvor myggene er på spil. Myg bliver tiltrukket af lyset og vil derfor søge ind.
Når han ligger i barnevognen ude, så brug et myggenet ved vognen.
Det er forskelligt hvordan man reagerer på myggestik. Med mindre han er allerigsk vil han reagere ved at få en hævet rød knop, som vi andre og det vil også klø. Symptomerne vil således være som på dig selv.
God ferie.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske