Svar: Brækket kraveben
30. maj 2004
Alder:
1 mdr.
Kære Annette
Så vidt jeg ved er der ikke længerevarende bibirkninger ved et brækket kraveben hos små børn. Det sker desværre nogle gang, men børns knogler er jo meget bløde og vokser oftest meget fint sammen.
Et brækket kraveben kan dog medføre at barnet har mange smerter. Det lille barn kan derfor være mere grædende og uroligt, det kan gøre ondt på barnet at blive ammet, hvis barnet ligger på den side, hvor kravebenet er brækket, og derfor vil det være hensigtsmæssigt at amme i tvillinge stilling. Nogle børn har så ondt at smertestillende medicin kan komme på tale, hvor andre børn slet ikke lader sig mærke med det.
Der sker ikke noget ved at barnet bliver røntgenfotograferet en enkelt gang. Der skal store doser til for at der kan ske nogen skade. Tænk på radiograferne, som arbejder i røntgenafdelinger hver dag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske