Svar: Kronisk forstoppelse hos 2 årig

18. maj 2004

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Lone

Jeg ved desværre ikke nok omkrng snæver ringmuskel og kan derfor ikke råde dig omkring dette.

Det er normalt at børn som er født før tid, har problemer med tarmene og kan have tendens til opstipation fordi tarmene er umodne. Hos jer har det dog stået på i et par år nu, så jeg kan godt forstå at I synes at situationen er uholdbar.

Hvor er egen læge henne i billedet? Det ville måske være en god idé at jeres datter blev undersøgt, hvis du tror at det har noget med hendes ringmuskel at gøre.

Det er rigtigt at man ikke bør bruge afføringsmiddel gennem flere år, men samtidig skal man jo også finde en balance, så jeres datter ikke oplever det at have afføring som noget smertefuldt og ubehageligt. Hvis hun har den fornemmelse, så vil hun også holde på det og dermed bliver problemet værre. Tror I at hun efterhånden er lidt 'bange for' at få det ud?

Jeg ved ikke hvor meget der er i det, men nogen siger at mæk kan virke stoppende. Prøv derfor at mindske indtaget af mælk i en periode. Hun skal stadig have ...

Annonce

... mælk, men overskrid ikke den ½ liter dagligt inc. yoghurt, ost osv.

Frugt har positiv virkning på tarmperistaltikken, så det vil være godt hvis I kunne få hende til at spise lidt mere frugt. Det kan være frisk frugt, men også gerne frugtgrød med lidt mælk. Det kan f.eks. være en portion jordbærgrød eller rabarbergrød, som mange børn godt kan lide. Undgå at give alt for mange bananer.

Tilbyd hende så varieret en kost som muligt og gerne en lidt 'grov' kost. Rå grøntsager, frugt, brød, øllebrød og havregrød er mad, der giver tarmene noget at arbejde med. Fiberrig kost kan sætte gang i maven og virker ikke nødvendigvis modsat som mange tror. Det er dog vigtigt at man så også får masser af væske.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Svesker, figner, abrikoser, rosiner sætter også gang i maven. I kan sagtens give hende lidt sveskemos, eller et par svesker dagligt, med de problemer hun har.

Tilsidst vil jeg lige sige at det jo er vigtigt med motion. Jo mere hun bliver rørt jo mere sætter det også gang i maven.

Fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene