Svar: Kronisk forstoppelse hos 2 årig
18. maj 2004
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Lone
Jeg ved desværre ikke nok omkrng snæver ringmuskel og kan derfor ikke råde dig omkring dette.
Det er normalt at børn som er født før tid, har problemer med tarmene og kan have tendens til opstipation fordi tarmene er umodne. Hos jer har det dog stået på i et par år nu, så jeg kan godt forstå at I synes at situationen er uholdbar.
Hvor er egen læge henne i billedet? Det ville måske være en god idé at jeres datter blev undersøgt, hvis du tror at det har noget med hendes ringmuskel at gøre.
Det er rigtigt at man ikke bør bruge afføringsmiddel gennem flere år, men samtidig skal man jo også finde en balance, så jeres datter ikke oplever det at have afføring som noget smertefuldt og ubehageligt. Hvis hun har den fornemmelse, så vil hun også holde på det og dermed bliver problemet værre. Tror I at hun efterhånden er lidt 'bange for' at få det ud?
Jeg ved ikke hvor meget der er i det, men nogen siger at mæk kan virke stoppende. Prøv derfor at mindske indtaget af mælk i en periode. Hun skal stadig have mælk, men overskrid ikke den ½ liter dagligt inc. yoghurt, ost osv.
Frugt har positiv virkning på tarmperistaltikken, så det vil være godt hvis I kunne få hende til at spise lidt mere frugt. Det kan være frisk frugt, men også gerne frugtgrød med lidt mælk. Det kan f.eks. være en portion jordbærgrød eller rabarbergrød, som mange børn godt kan lide. Undgå at give alt for mange bananer.
Tilbyd hende så varieret en kost som muligt og gerne en lidt 'grov' kost. Rå grøntsager, frugt, brød, øllebrød og havregrød er mad, der giver tarmene noget at arbejde med. Fiberrig kost kan sætte gang i maven og virker ikke nødvendigvis modsat som mange tror. Det er dog vigtigt at man så også får masser af væske.
Svesker, figner, abrikoser, rosiner sætter også gang i maven. I kan sagtens give hende lidt sveskemos, eller et par svesker dagligt, med de problemer hun har.
Tilsidst vil jeg lige sige at det jo er vigtigt med motion. Jo mere hun bliver rørt jo mere sætter det også gang i maven.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske