Svar: Øge produktion
9. juli 2022
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine tanker - jeg er ked af at høre, at I er blevet indlagt, og at amningen giver problemer.. men ro på, det skal nok gå :)
Det er helt normalt, at have voldsomme brystspændinger i begyndelsen. Det skyldes både, at du producerer ekstra mælk i starten, da din krop ikke helt ved, hvor meget mælk, der er behov for og også om, at det giver ekstra pres på brystet - der kommer ekstra væske i brystvævet og blodforsyningen øges også. Det er især voldsomt fra dag 2-3 til og med dag 8 efter fødslen, det vil sige i den periode, hvor mælken rigtigt løber til og fra ca. dag 9 og frem ændrer det sig så ofte igen, og mælken begynder at stabilisere sig lidt, så udbud passer til efterspørgsel.
Det er vigtigt, at du følger den plan, som sygehuset har givet dig - det vil sige, at du skal forsøge at lægge ham til og lade ham die ca. 15 minutter på hvert bryst, og derefter supplere med en flaske. Du skriver, at du ofte kun kan få ham til at die 8-10 minutter, og hvis du oplever, at han slipper for tidligt, så kan du med fordel forsøge at skifte ammestilling - så du starter med at amme ham i den traditionelle stillling, hvor han ligger i din favn, og når han så har spist der og slipper, så tager du ham op, giver ham mulighed for at bøvse, og så lægger du ham til samme bryst igen, men i tvillingestillingen, hvor han ligger med kroppen ud under din arm. På den måde hjælper du ham til at stimulere og tømme brystet bedre. Kan du ikke få ham til at spise mere end 2 x 8-10 minutter, så må det være sådan, det er fint:)
Derefter skal han så have flaske med mælk, og det er helt fint, at du giver ham modermælkserstatning. Nogle kvinder blokerer for malkemaskine/brystpumpe. De kan have fint med mælk, men lige så snart tragten sættes til brystet, så lukker hanen og mælken vil ikke løbe...
Du kan forsøge lidt forskellige ting, for at se om det kan få din mælk til at løbe, selvom det er en brystpumpe og ikke din dreng, som ligger der:
- Nogle gange kan det hjælpe, at du har ham ved siden af dig, så du kan se ham, røre ved ham og mærke ham, når du malker ud.
- Nogle gange kan det hjælpe at malke ud på det modsatte bryst, samtidig med at han dier ved det ene bryst - hvis du kan overskue det.
- Nogle gange kan det hjælpe, at du forsøger at mælke ud lige efter at han har diet hos dig, så der er sat gang i nedløbsrefleksen, og mælken på den måde allerede flyder.
- Nogle gange fungerer det bedre at malke ud en time efter, at han har diet hos dig, så der er ro til det, og han ligger og sover, når du så sætter dig og prøver.
- Lidt varme på brystet og blid massage kan også have effekt.
- Drik godt med væske, gerne imens du malker ud - så du oplever, at når der kommer væske ind, så kommer der lettere noget ud.
- Prøv at tænke på "mælk der flyder" for mentalt at hjælpe mælken på vej.
Når det er en god idé at bruge en brystpumpe, så er det blandt andet fordi, du kan stimulere dit bryst hyppigere - og det er netop hyppigheden der øger din mælkemængde. Jo mere efterspørgsmål, jo mere mælk. Derfor er det godt, hvis du kan lægge til brystet og lade din dreng die, men derudover også bruge brystpumpen, når du gerne vil stimulere til mere mælk. Og ja, jeg synes, det vil være et forsøg værd at du sætter dig med brystpumpen, også selvom du oplever, at der lige nu ikke kommer særlig meget ud, så burde pumpen stadig være med til at stimulere til mere mælk, hvis du både ammer og bruger pumpen regelmæssigt.
Det er meget vigtigt, at du sikrer dig, at pumpen passer til dit bryst i størrelsen. Hvis tragten ikke passer til brystvorten, så vil det også have betydning, og det kan faktisk også være en del af forklaringen på, hvorfor du ikke føler, at mælken kommer ud. Det er derfor meget vigtigt, at du har den rigtige størrelse brysttragt. Brysttragten kan både være for lille og for stor, - begge dele vil påvirke evnen til at kunne malke ud, og du skal være opmærksom på, at størrelsen kan ændre sig undervejs i ammeforløbet. Medela har blandt andet lavet en video-vejledning i, hvordan du finder den rette størrelse brysttragt.
Du skal naturligt også være opmærksom på, at din dreng dier korrekt, når han ligger til ved brystet. Det er vigtigt, at han har bryst nok inde i munden, så han kan malke og arbejde rigtig med dit bryst - pas på, at han ikke glider for langt ud på brystvorten, når han bliver træt...
Har du sår på brystvorterne? Hvis du har sår på den ene eller begge brystvorter, vil det ofte være tegn på, at han ikke dier med korrekt teknik, eller tegn på at den brysttragt, du bruger på brystpumpen, ikke har den rette størrelse...
Det er super godt, at du har haft brystspændinger den første tid efter fødslen, og også at du kan se mælk i mundvigene på din dreng og høre synkelyde - det er så godt! Det lyder bestemt som om, at du har mælk, og det lyder jo også som om, at din dreng er glad for at die hos dig - det ville han ikke være, hvis ikke han fik nok ud af det...:) Så prøv at holde fokus på dette - og du må også stadig meget gerne ligge hud mod hud med din dreng, så han har fri adgang til brystet og selv kan tage fat og die, når han gerne vil.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om Amning & Flaske", der som den eneste bog behandler begge emner og hvor du finder illustrationer af både amme- og flaskestillinger, kan læse om udmalkning, stimulering, modermælkserstatning og meget mere.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend - det skal nok gå fint til vægtkontrol i næste uge - knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske