Brev:
Falder hen ved brystet
11. juli 2022
Alder:
0 mdr.
Falder hen ved brystet
Hej Helen
Vores søn har taget mere end tilstrækkeligt på og vi er derfor afsluttet på sygehuset. Vi supplerer fortsat med MME. Der er dog mange små signaler, som jeg fortsat har svært ved at forstå. Jeg håber du kan hjælpe.
Du skrev, at jeg kunne bøvse og skifte stilling, når han slipper brystet. Jeg oplever faktisk mere, at han relativt hurtigt falder hen. Dvs. Han vender det hvide ud af øjnene, eller øjnene triller rundt, han trækker vejret søvnigt, han kan lave de der ubevidste store smil med min brystvorte hængende i munden. Han skal holdes i gang.
Jeg synes faktisk sjældent han rigtigt slipper, men jeg fornemmer, at han sutter mindre effektivt og som sagt bliver søvnig og falder i søvn i mens vi ammer. Jeg prøver at aktivere ham ved at nusse hænder/fødder, pusle eller skifte stilling, men ret hurtigt sker det samme igen. Jeg kan nogle gange lirke brystet ud og tro, at nu er han faldet i søvn ved brystet, men så vågner han kort efter med et sæt og vil sutte igen, for så at falde hen igen..... Jeg valgte her til aften at tilbyde ham flaske og den tog han med det samme og nærmest slugte.
- Er alt det falden hen et tegn på, at der ikke er mere mælk? Jeg havde selv følelsen, at der godt kunne være mere.
- Jeg drømmer om af og til at kunne nøjes med at tilbyde brystet, fx om natten, men synes det er svært at vide, om det er tilstrækkeligt, når jeg skal lave flasken til ham for at vide, om han reelt var mere sulten..
- Hvor lang tid tænker du, der skal gå mellem synkelydene (når han når til den federe mælk), for at man kan sige, at han ikke længere sutter effektivt?
- Kan han sutte effektivt i søvne?
Han gylper en del efter opstart på MME. Både noget meget flydende og også noget rigtig sejt.
- Jeg synes det er svært at få en bøvs fra ham. Både hængende over skulder eller siddende på mine knæ, hvor jeg efter sundhedsplejerskens vejledning vipper benene op og ned skiftevis. Er der andet jeg kan prøve af?
- Kan han finde på at slubre mælken fra flasken i sig, hvis han i virkeligheden bare har et suttebehov? Vi bruger ikke sut endnu. Jeg tør ikke rigtigt, så længe jeg er så meget i tvivl om hans signaler. Hvis han nu omvendt tog sutten og i virkeligheden var sulten.
Endnu engang tak for dine svar.
Venlig hilsen herfra