Svar: Falder hen ved brystet

11. juli 2022

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Hej med dig

Hvor er det dejligt at høre, at I er blevet afsluttet fra sygehuset, da jeres lille dreng er begyndt at tage godt på igen :) Jeg kan dog godt forstå, at du synes det er svært at tyde hans signaler, og jeg vil naturligt gerne dele lidt tanker med dig.

Rigtig mange spædbørn falder i søvn ved brystet. Det kræver rigtig meget energi at die, og jeres lille dreng bliver naturligt træt og har derfor brug for at blive holdt igang undervejs. Du kan ofte holde ham igang ved at trykke ham i håndfladen, under fødderne eller ved at nulre ham lidt i hovedbunden, når han spiser. Nogle gange kan det hjælpe med en våd vaskeklud i hovedbunden...:)

Det er også helt naturligt, at han endnu ikke altid slipper brystet af sig selv, men bliver liggende med brystet i munden. Et pejlemærke kan være, at hvis han ligger helt slapt sovende, og du uden problemer kan trække brystvorten ud af munden på ham, så har han "sluppet". Holder han derimod vakuum, og er du nødt til at lirke ham af brystet, så er han sandsynligvis ikke færdig med at spise...

Det er også sådan, at han naturligt vil spise mindre og mindre effektivt i takt med, at den enkelte amning skrider frem. Lige når du lægger ham til brystet, så vil han søge, tage fat og spise godt og får på den måde sat gang i nedløbsrefleksen og får mælken til at løbe, så vil han synke mælken, sutte nogle gange igen, vente på at nedløbsrefleksen atter starter, synke mælken og sutte igen. Nedløbsrefleksen startes flere gange undervejs i amningen, og han vil her holde lidt pause, vente på at mælken skal begynde at løbe og derefter synke mælken. Det vil sige, at hans rytme kan være noget ala sutte, sutte, sutte, pause, synke, synke, sutte, sutte, pause, synke, sutte, sutte, pause, synke, synke - og nogle gange lidt ekstra pauser, fordi han bliver træt... Og i begyndelsen vil det altså gå hurtigere end til sidst i amningen.

Det er sværere at spise af et bryst, end det er at spise af en flaske - mælken løber lettere til ham via flaske, og han skal ikke arbejde helt så meget for det, når han får flaske og falder derfor ikke så meget i søvn. Det er på sin vis godt, fordi han jo allerede har brugt en del kræfter ved brystet, så når du supplerer ham med flasken efterfølgende, så er det godt, at han kan suppleres uden større anstrengelser for ham. Modsat, så kan det også gøre, at han foretrækker flasken, fordi det er noget lettere for ham at få mælken på denne måde.

Medela har lavet flasken Calma, som er en specielt udviklet flaske, der minder om at spise ved brystet. Når barnet spiser af denne flaske, så skal barnet skabe et undertryk for at få mælken til at flyde. Du kan godt forsøge med denne flaske for at se, om det vil gøre jeres drengs søgning efter flasken mindre interessant... men det afhænger meget af, hvordan du generelt oplever ham ved brystet og hans behov og signaler - for det er som nævnt også vigtigt, at han får sit behov for ekstra mælk dækket uden at han køres unødigt træt. Og den I gør lige nu, og den flaske du bruger - fungerer...

Og så til dine spørgsmål, som jeg vil foresøge at bevare i den rækkefølge de stilles...

Nej, når din dreng slipper dit bryst, så er det ikke tegn på, at der ikke er mere mælk. I princippet kan du ikke tømme et bryst fuldstændig, så længe han dier, så vil der blive produceret mælk til ham. Og derfor vil du også kunne mærke, at der stadig er mælk til ham - du vil dog ofte (især jo længere tid du har ammet) kunne mærke forskel på venstre og højre bryst, så det bryst, som han har spist af, virker lidt mere blødt og eftergiveligt end det bryst, som han endnu ikke har spist af.

Hvorvidt du kan nøjes med at tilbyde brystet om natten afhænger af, hvor meget han tager på, og hvordan du oplever, at amningen fungerer. Hvis han tager rigtig godt på, så kan det sagtens være sådan, at du kan forsøge kun med amning om natten og undgå at skulle give flaske her - og så nøjes med at supplere med flasken om dagen og aftenen. Som jeg læser din beskrivelse, så tænker jeg umiddelbart, at du f.eks. godt kan ...

Annonce

... forsøge at supplere med en flaske sen aften, før du selv går i seng, og når han så vågner midt nat og har behov for brystet, så prøver du med amning og ingen flaske, og ser hvordan det så går. Det vil naturligt være dejligt for dig, hvis du ikke behøver stå op midt nat for at lave flasken klar, men blot kan sove videre - det kan være et forsøg værd.

Man kan desværre ikke sætte tid på en amning eller sætte tid på synkelyde, eller de intervaller disse kommer med. Der er store forskelle mellem børn og mødre på dette punkt. Hvis du har en hurtig nedløbsrefleks, og din dreng er rigtig god til at die og har et godt vakuum, så kan han få ret meget mælk på kort tid og amningerne vil tage kort tid. Har du derimod en lidt langsommere nedløbsrefleks, og falder han meget i søvn eller slipper meget undervejs, så vil amningen naturligt tage længere tid, og han vil skulle bruge længere tid på at "tømme" brystet:)

Ja, han kan godt ligge med lukkede øjne og virke til at sove - men stadig sutte effektivt og stadig få mælk med ud. Om han sover eller sutter må vurderes ud fra, hvordan han reagerer, hvis du nusser hans hænder/fødder/hovedbund, og hvordan han reagerer, hvis du forsøger at lirke brystet ud af munden på ham...

Da det er lettere at spise af en flaske, så er det ofte sådan, at børn der får flaske får lidt ekstra mælk, og derfor gylper de ofte også lidt mere end børn, som udelukkende ammes. Det er også sådan, at mælken kan se meget forskellig ud, når den gylpes op, det afhænger helt af, hvor længe mælken når at være i maven, før den gylpes op, ligesom udseendet kan variere efter, om det er modermælk eller modermælkserstatning der kommer retur.

Nogle børn har rigtig svært ved at bøvse, men det er godt at forsøge, og det er netop vigtigt, at du hjælper ham med at holde ryggen lige, så luften kan komme op. Du kan evt. klappe ham let på ryggen for at hjælpe luften op og ud, og ligger han over din skulder, så er det vigtigt, at han ligger så højt, at hans arme ligger løftet op over dine skuldre.

Hvis han efter et måltid bare hænger helt slapt og sover, og der ikke er kommet en bøvs inden for et par minutter, så kommer den ikke. Så kan du lægge ham fra dig og efter 20-30 minutter, så vil han måske begynde at blive lidt urolig, ligge og smaske lidt, og så er det bøvsen, der er på vej. Hvis han ligger på ryggen med hovedet drejet til siden, så kan han måske klare det selv og derefter sove videre, ellers kan det nogle gange være nødvendigt, at du tager ham op, hjælper ham af med bøvsen og så putter ham igen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Mange børn prutter i stedet for at bøvse og kommer af med luften på denne måde. Det er helt okay, men de fleste børn trives dog bedst, hvis luften kommer ud som bøvser og ikke skal igennem mave- og tarmsystem som prutter. Derfor går vi generelt op i at de skal bøvse:)

Nej, jeg tænker ikke, at han vil slubre en hel flaske mælk i sig, hvis han blot har et suttebehov. Hvis han spiser godt af flasken, så er det et reelt behov for mælk, og det er derfor vigtigt, at du fortsat supplerer med en flaske.

En anden måde at vurdere hans behov og sikre, at han får mælk nok, er ved at udregne hans behov. Jeg ved ikke, hvor meget han vejer, men hvis han f.eks. vejer 3700 gram, så vil hans døgnbehov være ca. 630 ml. Fordelt på 7-8 måltider i døgnet, så svarer det til, at han skal have mellem 80-90 ml hver gang. Det betyder modsat, at hvis han efter amning tager imod en flaske og drikker 70 ml, så er det et reelt behov, men begynder han at drikke 20 ml efter amning, så har han sandsynligvis fået nok hos dig.

Med hensyn til sut, så er det helt rigtigt, at så længe han både ammes og får flaske, så får han højst sandsynligt sit suttebehov rigtig fint stillet, og så længe du er i tvivl om, hvorvidt han reelt er sulten, eller om det er et suttebehov, han har, så er det rigtig godt, at du lader ham stille sit behov på enten bryst eller flaske.

Jeg håber, at jeg er kommet godt omkring alle dine spørgsmål, og at du her er hjulpet videre på vej :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge