Brev:
Øge produktion
9. juli 2022
Alder:
0 mdr.
Øge produktion
Hej igen Helen,
Jeg fødte for tre uger siden. Til at starte med var produktionen ekstrem. Mine bryster var ofte spændte og fyldt med mælk! Desværre skete der det, at produktionen tydeligvis faldt - dette uden jeg fattede mistanke, da jeg fortsat stadigvæk lækkede rigtig meget mælk i bh/opsamler. Det er mit første barn, så jeg var ikke opmærksom på, at der ikke var regelmæssige synkelyde, og at min baby faldt meget hen ved brystet (som jeg hyppigt lagde ham til!)
Kort fortalt vægtøgede han ikke, som han skulle og den gule farve aftog ikke. Jeg troede jo, at jeg fuldammede ham, hvilket ikke var tilfældet. Det har resulteret i (ernæringsrelateret) mistrivsel. Vi er tilknyttet sygehuset, og hjemme på orlov, hvor han skal have mad minimum hver tredje time for at sikre vægtøgning.
Aktuelt kører vi det sådan, at han får begge bryster af cirka 15 min hver (dette for at han ikke bruger for mange kræfter på at ligge og die ved mig, da det er vigtigt, at han tager på her over weekenden). Min oplevelse er fortsat, at brystet enten er tømt efter cirka 8-10 minutter - eller - at han sutter mindre effektivt efter den første, vandige mælk. Han skal holdes meget til ilden. Herefter tilbydes han MME og spiser typisk 60-70 ml. Skulle han melde sig mellem hver tredje time, så lægges han selvfølgelig til brystet og får ikke MME.
Jeg sætter vaakum pumpe på, efter han har været ved brystet, så ofte jeg kan overskue at jonglere med det hele (amme, varme flaske, pusle osv). Jeg har prøvet Medelas elektriske brystpumpe, men lyden og hele opstillingen påvirker mig meget negativt... Jeg oplever at der nærmest intet kommer ud med vakuum pumpen - det samme var egentlig tilfældet med den elektriske. Jeg prøver alligevel at lade den sidde lidt for at stimulere (jeg ved ikke, om det er det rigtige at gøre?).
Jeg er meget ked af, at jeg ikke kan fuldamme ham længere, og at jeg ikke forstår årsagen hertil. Jeg er som nybagt mor både træt og måske en smule stresset. Det er sikkert ikke usandsynligt, at det har indflydelse.... Jeg drømmer om at komme til at fuldamme igen, når han har vægtøget som han skal, og vi forhåbentligt bliver afsluttet fra sygehuset.. Men kan nogle evt. fortælle mig, hvad det vil kræve at forsøge sig med? Er der noget jeg allerede nu kan optimere på?
Vil sige at jeg selvfølgelig følger sygehusets råd og vejledning, men er alligevel interesseret i om du har andre perspektiver på det.
Jeg er særligt interesseret i at høre, hvordan jeg kan malke ud, når jeg oplever at der kun kommer få dråber. Det er bestemt min klare overbevisning, at min søn får noget ved hvert måltid. Jeg ser mælk i nundvigen og der er som sagt synkelyde - de er desværre bare ikke helt så hyppige efter nogle minutter..
Venlig hilsen