Svar: Balance mellem amning og søvn
28. august 2020
Alder:
1 mdr.
Kære C.
Tak for dit brev og stort tillykke med den lille dreng :) Tak for din fine beskrivelse og velkommen til, jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
Først - det er super flot, at du har fået amningen op at køre, stort skulderklap for det, det er rigtig godt gået! Det er også meget prisværdigt, at du malker ud og giver jeres dreng din mælk på flaske, det er et stort arbejde og hårdt i længden. Derfor er det også rigtig godt, at du nu oplever, at du måske begynder at kunne trappe ud af behovet for ekstra mælk og i stedet kan gå over til at amme fuldt.
Jeg er dog helt enig med dig i, at det er uhensigtsmæssigt at lade jeres dreng sove så længe og vente på, at han melder sig selv. Hvis han kan sove 5-6 timer, før han er parat til at spise, så går der for lang tid. Det vil både være svært for ham at indtage nok via brystet, og det vil også nedsætte din mælkeproduktion. Det er præcis, som du skriver, vigtigt at han dier hyppigere hos dig, for at holde gang i produktionen og for at sikre hans behov tilstrækkeligt.
Du har også helt ret i, at tiden tælles fra han starter med at amme og til han ammes igen. Også selvom han nogle gange måske bruger 45 minutter på en amning. Hvis du ammer ham kl 12, så skal han derfor ammes igen senest kl 16. Jeg vil anbefale, at der ikke går mere end 3-4 timer mellem hver amning, så han får 6-8 måltider over et døgn. Hvis han ikke viser tegn på at ville vågne af sig selv efter 3 til 3.5 time, så vil jeg anbefale, at du begynder at rumstere lidt omkring ham for at aktivere ham lidt og hjælpe ham med at vågne op - og så lægger ham til brystet.
Så ja, jeg synes du skal prøve at skemalægge jeres dag lidt mere og vække ham, så han kommer til brystet hver 3-4 time. Og nej, jeg synes ikke, at du bare skal lade ham sove og stole på, at han melder sig. Det er både for at sikre ham hans mælke-/væskebehov, men også for at holde din mælkeproduktion igang, så han ikke længere behøver få den ekstra mælk på flaske, og så du ikke behøver malke ud. Det vil være bedre, at han dier hyppigere ved dig, end at du skal sætte dig med brystpumpen. Han kan stimulere dig langt bedre og så sparer du også en masse tid på denne måde, og han får mælken med det samme - og så er det jo også lidt hyggeligere :)
Med hensyn til at give flaske, så kan man gøre dette på to måder: Du kan enten give flaske som supplement til amning, eller du kan give flasken som erstatning for amning. Og hvis du gerne vil væk fra flasken, så bør den gives som supplement til amning og ikke erstatte amning...
At give flaske som supplement, betyder, at du starter med at amme, som du plejer, hjælper din dreng med at spise effektivt og godt ved brystet, og når og hvis han så efterfølgende virker mere sulten, så kan du give ham en flaske og på den måde fylde ham ekstra op. Når du gør det på denne måde, så viser du din krop, at der stadig er behov for mælk, og du får stimuleret dine bryster til at producere mælk på dette tidspunkt.
Hvis du erstatter en amning med flaske, så betyder det, at du f.eks. før middagsluren eller om aftenen giver ham flaske i stedet for at amme ham. Det vil nedsætte din mælkeproduktion fordi din krop tror, at han ikke har behov for mælk mere på dette tidspunkt, og så sættes mælkeproduktionen ned. At erstatte amning med flaske to gange dagligt er derfor ikke hensigtsmæssigt, når du har et ønske om at komme helt væk fra flaske og kunne amme ham fuldt.
Hvis du supplerer amning med flaske, så vil du også få et synligt bevis for, hvor meget han egentlig har behov for efter amning. Nogle gange vil det måske ikke være ret meget, og så kan du med ro i kroppen helt undvære flasken og vide, at han har fået det, som han har behov for - og jeg tænker, at det måske så netop også vil være med til at gøre, at han begynder at vågne og melde sig lidt hyppigere, så amningen på den måde kommer til at styre sig selv...
Jeg tænker også, at det vil optimere hans amme- og vågentid og gøre det lettere for dig at putte ham, hvis han begynder at spise hver 3-4 time og ikke tager så lange søvnstræk, hvor han pludselig skal spise ret meget for at få sit behov tilstrækkeligt dækket og derfor også er nødt til at være ekstra vågen....
Det kunne f.eks. være rigtig fint, hvis han havde en rytme, hvor han vågnede op og spiste hos dig hver 3-4 time, herefter var vågen lidt og I kunne pludre og hygge - og inden han så skulle sove, så kunne du amme ham igen fra modsatte bryst. Og når han så vågner igen, så lægger du ham til det bryst, hvor han tog toppen før luren, lader ham spise godt i bund fra den side, hygger og udnytter vågenperioden, hvorefter du så ammer fra modsatte bryst og putter ham igen :)
Ved at amme ham fra begge sider mellem hver lur, hvor du holder ham igang på det ene bryst, hjælper ham med at spise godt og effektivt der, så han "tømmer" dette bryst bedst muligt og så tilbyde toppen fra modsatte side, så stimulerer du begge dine bryster rigtig godt, og du giver også ham mulighed for at "toppe sig op" med din mælk og uden flaske. De hyppigere amninger og den øgede stimulation vil godt kunne gøre en stor forskel hos jer, og det vil være hans behov, hans regulering - men du hjælper ham på vej ved at "holde ham lidt til ilden" :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og derudover vil jeg også anbefale dig min bog "Helens bog om Amning & Flaske", som behandler begge emner ligeligt :)
Glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske