Brev:
Balance mellem amning og søvn
28. august 2020
Alder:
1 mdr.
Balance mellem amning og søvn
Hej Helen
Jeg har en dreng på 6,5 uge. Han blev født 37+0, fik gulsot og var meget sløv ved brystet, hvor han hurtigt faldt i søvn og ikke havde kræfter nok til at spise sig mæt.
Vi var indlagt en uges tid fra han var en uge gammel, hvor han blev suppleret med sonde og siden udskrivelsen har vi haft suppleret ham med forskellige metoder såsom kop, sprøjte, SNS-system og flaske.
Han har i al den tid fået min udmalkede mælk. Fra på hospitalet at malke ud otte gange i døgnet, gør jeg det nu to gange - morgen og aften. Jeg kan her malke 90-100 ml ud, efter min søn har spist. Så længe han har fået supplering ved siden af amningen (100-120 ml dagligt), har han fulgt sin vægtkurve fint.
Lige nu er jeg med hjælp fra vores sundhedsplejerske ved at prøve at komme ud af ekstramad og udpumpning, da hun mener, at jeg godt vil kunne fuldamme ham. Jeg ammer fra begge bryster, da jeg ikke føler, jeg har mælk nok til at mætte ham fra et - og så har jeg generelt mere mælk i højre end venstre bryst. Og så giver vi en flaske 1-2 gange i døgnet, når vi føler, der er behov (hvilket jeg synes kan være svært at vurdere). Han har taget alt fra 10-80 ml, når vi har tilbudt den.
Vi har fået at vide, at vi bare skal lade ham sove det, han vil. Jeg synes dog, at hans lure bliver meget lange - 3,5-4 timer - i dagtimerne - og der derfor går lang tid mellem at mine bryster bliver stimuleret.
Han vågner typisk og begynder at græde, indtil han lægges til brystet. Når han har spist 30-45 min., skifter vi hans ble og har lidt vågentid, inden vi prøver at lægge ham. Han kan tit være svær at få til at falde i søvn - både dag og nat. Med amning, vågentid, lang putning og lange lure kan der derfor godt gå 4-5-6 timer fra start af amning til start af amning.
Om aftenen efter kl. 17-18 er han nærmest umulig at få til at sove og vil typisk ikke falde til ro før kl. 22-23. Jeg tænker, at det ikke er godt for ham at være vågen så længe.
Det jeg godt kunne bruge lidt råd til er:
- Bør jeg prøve at skemalægge vores dag lidt mere, så jeg f.eks. vækker ham, så han kan komme til brystet hver tredje time? Eller skal jeg i hans alder bare lade ham sove og stole på, at han melder sig, når tid er?
Jeg tænker både ift. at holde gang i min mælkeproduktion i gang, da den virker lidt svingende, hvor jeg på samme dag har perioder, hvor mine bryster føles “tomme”, men stadig kan malke 2 x 100 ml ud, men også så der ikke går så lang tid mellem min søns måltider, da hans mave vel egentlig burde være tom efter tre timer eller deromkring.
- De her flasker, vi indimellem giver ham, har du nogle gode råd til, hvornår det er godt at give dem? Bør vi fast tilbyde dem f.eks. middag og aften?
- Har du nogle råd til, hvorvidt vi kan optimere hans amme-/vågentid, så han f.eks. bliver lettere at putte efterfølgende?
I nat vågnede han, da der var gået seks timer siden seneste start på amning. Jeg ammede ham i 25 minutter, hvor han stadig skulle stimuleres lidt for at holde sig i gang, til han faldt i søvn. Da jeg så lagde ham i sin seng, vågnede han, og det tog derefter en time før han faldt i søvn. Han var der næsten flere gange undervejs, men begynder så at spjætte med arme og ben og vækker sig selv. Det er et typisk scenarium.
Med venlig hilsen
C.