Balance mellem amning og søvn

28. august 2020

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Balance mellem amning og søvn

Hej Helen

Jeg har en dreng på 6,5 uge. Han blev født 37+0, fik gulsot og var meget sløv ved brystet, hvor han hurtigt faldt i søvn og ikke havde kræfter nok til at spise sig mæt.

Vi var indlagt en uges tid fra han var en uge gammel, hvor han blev suppleret med sonde og siden udskrivelsen har vi haft suppleret ham med forskellige metoder såsom kop, sprøjte, SNS-system og flaske.

Han har i al den tid fået min udmalkede mælk. Fra på hospitalet at malke ud otte gange i døgnet, gør jeg det nu to gange - morgen og aften. Jeg kan her malke 90-100 ml ud, efter min søn har spist. Så længe han har fået supplering ved siden af amningen (100-120 ml dagligt), har han fulgt sin vægtkurve fint.

Lige nu er jeg med hjælp fra vores sundhedsplejerske ved at prøve at komme ud af ekstramad og udpumpning, da hun mener, at jeg godt vil kunne fuldamme ham. Jeg ammer fra begge bryster, da jeg ikke føler, jeg har mælk nok til at mætte ham fra et - og så har jeg generelt mere mælk i højre end venstre bryst. Og så giver vi en flaske 1-2 gange i døgnet, når vi føler, der er behov (hvilket jeg synes kan være svært at vurdere). Han har taget alt fra 10-80 ml, når vi har tilbudt den.

Vi har fået at vide, at vi bare skal lade ham sove det, han vil. Jeg synes dog, at hans lure bliver meget lange - 3,5-4 timer - i dagtimerne - og der derfor går lang tid mellem at mine bryster bliver stimuleret.

Han vågner typisk og begynder at græde, indtil han lægges til brystet. Når han har spist 30-45 min., skifter vi hans ble og har lidt vågentid, inden vi prøver at lægge ham. Han kan tit være svær at få til at falde i søvn - både dag og ...

Annonce

... nat. Med amning, vågentid, lang putning og lange lure kan der derfor godt gå 4-5-6 timer fra start af amning til start af amning.

Om aftenen efter kl. 17-18 er han nærmest umulig at få til at sove og vil typisk ikke falde til ro før kl. 22-23. Jeg tænker, at det ikke er godt for ham at være vågen så længe.

Det jeg godt kunne bruge lidt råd til er:

- Bør jeg prøve at skemalægge vores dag lidt mere, så jeg f.eks. vækker ham, så han kan komme til brystet hver tredje time? Eller skal jeg i hans alder bare lade ham sove og stole på, at han melder sig, når tid er?

Jeg tænker både ift. at holde gang i min mælkeproduktion i gang, da den virker lidt svingende, hvor jeg på samme dag har perioder, hvor mine bryster føles “tomme”, men stadig kan malke 2 x 100 ml ud, men også så der ikke går så lang tid mellem min søns måltider, da hans mave vel egentlig burde være tom efter tre timer eller deromkring.

- De her flasker, vi indimellem giver ham, har du nogle gode råd til, hvornår det er godt at give dem? Bør vi fast tilbyde dem f.eks. middag og aften?

- Har du nogle råd til, hvorvidt vi kan optimere hans amme-/vågentid, så han f.eks. bliver lettere at putte efterfølgende?

I nat vågnede han, da der var gået seks timer siden seneste start på amning. Jeg ammede ham i 25 minutter, hvor han stadig skulle stimuleres lidt for at holde sig i gang, til han faldt i søvn. Da jeg så lagde ham i sin seng, vågnede han, og det tog derefter en time før han faldt i søvn. Han var der næsten flere gange undervejs, men begynder så at spjætte med arme og ben og vækker sig selv. Det er et typisk scenarium.

Med venlig hilsen
C.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor