Svar: Overproduktion?

27. november 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Cecilie

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Din dreng er en fysisk stor dreng, han er født over termin og du har tidligere fortalt, at han er stor af sin alder. Derfor er det i princippet rigtig godt, at du producerer masser af mælk og ikke har nogen udfordringer med at stille hans behov :)

Det er også rigtig godt, at du er opmærksom på at få tømt dit bryst bedst muligt, så han får så meget "fed" mælk ud som muligt, og det vil være rigtig godt, hvis du kan variere mellem forskellige ammestillinger, fordi det vil hjælpe ham til at stimulere og tømme dit bryst bedst muligt. Det er f.eks. en god idé at du skifter mellem at amme ham i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn, og når han så slipper, har brug for en bøvsepause eller lignende, så tager du ham op og lader ham bøvse, og når han så virker klar igen, så lægger du ham til samme bryst, men i tvillingestillingen. Du kan også med fordel forsøge med det der kaldes tilbagelænet ammestilling/laid back, som kan være en fordel, når man har en hurtig nedløbsrefleks. Du kan se tegninger af de forskellinge ammestillinger i min bog "Helens bog om Amning & Flaske"...:)

Det kan godt være, at du overproducerer, men det kan også blot være, at du har en hurtig nedløbsrefleks, og at din dreng derfor reagerer på, at mælken sprøjter så hurtigt til ham, at han ikke kan følge med og derfor bliver irriteret...Hvis du har et kraftigt nedløb, så har du ikke nødvendigvis for meget mælk, men udfordringen er, at din mælk blot løber meget hurtigt til ham i starten...

Hvis jeres udfordring er, at mælken løber for hurtigt, og han bliver frustreret over dette, så kan det være en god idé, at du malker lidt ud, før du lægger ham til. Det kan du gøre med hænderne eller evt. med en brystpumpe. Du kan også lade ham tage fat og die, slippe og så lade mælken sprøjte ud og lægge ham til brystet igen, når det største tryk er væk. Ved at fjerne toppen af mælken, så lettes netop trykket, og mælken vil efterfølgende flyde lidt mere langsomt, og han vil så atter spise lidt mere roligt... og som du selv skriver, så er den første del af mælken meget vandholdig, så det gør ikke så meget, hvis du lader denne "sprøjte ud", og han så efterfølgende spiser bedre.

Hvis du producerer for meget mælk, så vil du ofte kunne se det på din dreng. Han vil være grædende, virke meget vågen, vil ikke falde til ro ved bryste, gylper måske, han vil die hyppigt, kan også slippe, tage fat, slippe, tage fat igen og igen - og han virker ikke til at blive mæt ved brystet. Han kan have ondt i maven, tynde afføringer, - og tager ikke rigtig på trods din store mælkemængde. Han kan også have slimede, grønlige afføringer, som du nævner. Problemet er lidt, at nogle af disse symptomer også kan skyldes andre ting, og at det f.eks. er naturligt, at børn i 4 måneders alderen søger brystet hyppigt, let lader sig forstyrre, når de spiser, og at afføringen også kan ændre udseende, fordi deres mave-tarm-system også ændrer sig og begynder at forberede sig til fastere føde...

Det bedste du kan gøre ved overproduktion er at få ham til at die så lang tid som muligt på et bryst af gangen. Det vil sige, at han skal hjælpes til at tømme et bryst af ...

Annonce

... gangen, før han tilbydes modsatte bryst. Igen er det en fordel, hvis du kan skifte mellem forskellige ammestillinger, fordi det vil hjælpe ham til at die og tømme så effektivt som muligt. Hvis din mælkeproduktion er så stor, at han ikke er i stand til at die og få tømt dit bryst tilstrækkeligt, så kan du også bruge det, som kaldes blokamning. Det går ud på, at du lægger ham til samme bryst igen og igen og lader ham spise fra et bryst - før du lægger til modsatte bryst. I begyndelsen er blokken mellem hvert bryst måske mellem 2-4 timer, men gradvist kan du øge tidsintervallet mellem, at han lægges til henholdsvis det ene og det andet bryst. Det vil sige, at du f.eks. ammer fra venstre bryst igen og igen, og så går der måske 4-5 timer, før du tilbyder højre bryst, hvor du så ammer igen og igen, før der atter er gået 4-5 timer og du lægger til venstre bryst igen.

Når det er sagt, så er der dog nogle risikofaktorer ved at blokamme - selvom din mælkeproduktion nedsættes, og mælken ikke vil løbe så hurtigt, så kan der være en risiko for at du får en brystbetændelse, fordi dit bryst ikke bliver tømt. Du kan også risikere, at din mælkeproduktion nedsættes for meget, så din dreng pludselig kommer til at mangle mælk...

Som du beskriver jeres situation, vil jeg være påpasselig med at blokamme for meget. Du fortæller jo, at du allerede ammer fra samme bryst både før og efter lur og derfor går der naturligt tid imellem, at han tilbydes enten højre eller venstre side. Og det kan være problematisk at øge dette tidsinterval ekstra...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Derudover tænker jeg, at netop med den alder han har nu, så kommer du i løbet af forholdsvis kort tid stille og roligt igang med lidt smagsprøver skemad. På sigt vil det være rigtig godt, at du forsøger at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner af en lur og så ammes, før han skal sove. På den måde vil der naturligt gå længere tid imellem hver amning, og du vil naturligt også amme fra skiftevis højre og venstre side, når han skal sove. På den måde vil tiden derfor ændre på jeres ammerutine og derfor arbejde for jer - og i takt med at han bliver ældre, spiser mere skemad, drikker vand af kop, så kommer han naturligt lidt mindre til brystet, og din mælkeproduktion vil derfor nedsættes naturligt.

Jeg vil derfor umiddelbart anbefale dig, at du ser tiden lidt an. Du må dog meget gerne forsøge at skabe en rytme, hvor du ammer ham hver 3-4 time og forsøger at lægge ham til brystet før hver lur. Gerne skifter mellem to ammestillinger, så han hjælpes til at stimulere og tømme brystet så godt som muligt - men af en amning. Prøv at se om du kan amme skiftevis fra venstre eller højre side, når han puttes og ikke lægge yderligere til, med mindre han har behov for en tørstslukker - så skal han naturligvis tilbydes dette. Og det er kun hvis han har taget en tørstslukker, at han skal lægges til samme bryst igen, for at få dette tømt rigtig godt.

Det er hyppigheden af amning, som øger din mælkeproduktion, så jo længere tid der går imellem amningerne, jo mere nedsættes din mælkemængde. Det giver altså mindre mælk at amme hver 3-4. time i stedet for at amme hver 1.5-2. time...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder