Overproduktion?

27. november 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Overproduktion?

Kære Helen.

Så har jeg endnu et spørgsmål. Jeg har tidligere skrevet til dig angående nytilkomne urolige nætter med min søn på 16 uger.

Jeg fuldammer ham og han har altid elsket at få bryst og er stor og stærk. Men på det seneste har jeg oplevet en kamp når han skal ammes før en lur. Han er tydeligt sulten og søger brystet, men skriger ofte når jeg lægger ham til og ofte er jeg nødt til at vugge ham mens jeg ammer det første stykke tid, ind til han falder til ro. Jeg har som de fleste andre oplevet at han ikke rigtigt kan koncentrere sig og let lader sig distrahere - dier og slipper og smiler osv. Men det synes jeg egentlig er ved at have lagt sig. Når først han tager fat og får ro på spiser han til og i ca 10 min.

Jeg har meget mælk og en af grundene til kampen er at han simpelthen kløjes i min tynde mælk. Det sprøjter ud og han flytter hovedet og bliver ked af det når det så sprøjter ud i hovedet af ham. Forståeligt nok.

Dette og den ovenstående kamp er to sideløbende problemstillinger. Når han ammes efter en lur og stadig er lidt groggy, bliver han ikke vred på brystet, men kan stadig kløjes i det. Det strammer meget i mine bryster når mælken løber til, så jeg har vist en stærk nedløbsrefleks.

Samtidig med ovenstående har jeg bemærket følgende:
Han er begyndt at have hyppigere afføringer og de er meget slimede og grønlige og kommer ofte eksplosivt.

Han ammes grundigt til natten, så han gerne skulle være mæt og fyldt godt op. Alligevel oplever jeg at han allerede vågner 2 timer efter han er puttet, hvorefter han spiser ...

Annonce

... grådigt når han lægges til brystet. Herefter fortsætter han med at vågne hver anden time og vil kun falde til ro når han tilbydes brystet. Nogle gange spiser han meget, andre gange lidt. Indtil for ca 2 uger siden tog han altid er første stræk på mellem 4-5 timer, men den tid er forbi.

Min ammerutine er i dagtid at han altid tilbydes brystet før en lur og efter, hvis luren har varet mere end en time. Og selvfølgelig hvis han viser tegn på at være sulten imellem. Han sover 3-4 lure. Formiddagslur på ca 1,5 time, middagslur på 1,5-2 timer og en eftermiddagslur som han ofte vågner af efter en halv time, selvom jeg forsøger at trille ham eller vugge videre uden held. Hvis eftermiddagsluren ikke ligger alt for sent får han nogen gange en powernap på en halv time mere omkring kl 18, men på det seneste har eftermiddagsluren først været kl ca 16.30 og derfor puttes han i stedet lidt tidligere til natten. Typisk kl 20.30. Jeg prøver at putte ham allerede kl 20, men her vil han sjældent overgive sig til søvnen.

Han vågner typisk mellem kl 7-7.30 om morgenen.

Jeg er opmærksom på at prøve at få tømt et bryst ad gangen, således at han tilbydes det samme bryst efter lur som før lur.

Med det ovenstående In mente - de grønne slimede afføringer, den sprøjtende mælk og de hyppige opvågninger om natten har jeg tænkt på om jeg måske simpelthen overproducerer/har for meget mælk og i så fald hvad kan jeg så gøre for at få balance i det hele?

Jeg har tænkt han skal starte på skemad når han er gammel nok, men der går lige et par uger.

Med venlig hilsen
Cecilie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor