Svar: Vrider sig

26. november 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære E´s mor og medmor

Tak for jeres brev og velkommen til - og tillykke med den lille pige :)

Det lyder som om, at mor har masser af mælk, og selvom lillepigen gylper en del, så gylper hun ikke så meget, at det går ud over hendes trivsel, vægt og udvikling. Det er til en vis grad naturligt, at små børn gylper og dermed har refluks - men man skal altid være opmærksom på, om mælken når at være så lang tid i maven, at hun optager næringen fra det - og selvom jeres datter ofte gylper i forbindelse med amning og også noget tid efter hun har spist, så har hun optaget næringen fra mælken, ellers ville hun ikke tage på og trives som hun lyder til at gøre :)

Når hun dier ved brystet, så vil hun få både lidt mælk og lidt luft ned i maven og efter at have spist, er det derfor vigtigt, at hun får bøvset af. Nogle børn er rigtig gode til at bøvse, de kommer hurtigt af med et højt ræb og har derefter ro i maven, andre børn har sværere ved at bøvse, luften har brug for tid til at komme op - og det lyder som om, at det netop er en bøvs, som generer jeres datter, når hun begynder at blive urolig og kommer med en anstrengt lyd efter ca. 30 minutter. Nogle gange vil hun kunne klare det selv, andre gange vil det være rigtig godt, at I tager hende op, så hun kan komme af med sin bøvs, og evt. lidt gylp - og derefter kan I så putte hende igen - evt. med en sut. Sutten kan være god at bruge her, fordi den giver ro i maven og generelt virker beroligende. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og sutten hjælper på den måde mælken igennem systemet - uden at der kommer yderligere mælk med ned :)

Hun er så gammel nu, at der godt må gå flere dage imellem hendes afføringer. Nogle børn optager næringen af mælken så godt, at der ikke er ret mange affaldsstoffer tilbage, som skal udskilles som afføring - og derfor vil nogle ammebørn godt kunne have 7-10 dage imellem deres afføringer og stortrives med dette. Men I skal naturligvis være opmærksomme, for også børn der ammes kan få forstoppelse.... Og hvis hun har tendens til hård mave, så kan det forstærke hendes problem med at gylpe, ligesom det at hun gylper meget jo naturligt kan gøre, ...

Annonce

... at der ikke kommer så meget mælk igennem systemet, hvorfor afføringerne bliver færre - og så skal man igen holde lidt ekstra øje med hendes trivsel...

Hvis hun viser sig at få tendens til forstoppelse, så vil det være en god idé at behandle hende med afføringsmiddel - f.eks. laktulose. Det virker ved at blødgøre afføringen, så hun lettere kan komme af med det, og det er med til at sikre, at der hele tiden er passage, så den mad hun spiser kan komme den vej ud..:) Hun må få 1 ml pr kg hun vejer og ofte kan man med fordel give laktulose 2 gange dagligt, så hvis hun f.eks. må få 6 ml fordi hun vejer ca 6 kg, så kan man give hende 3 ml morgen og 3 ml aften. Hvis afføringen efterfølgende stadig virker hård, så kan man skrue en lille smule op i dosis, hvis afføringen virker for tynd, så kan man sætte dosis lidt ned... Man kan evt. starte med 2 x 2 ml og se hvordan hun reagerer på dette :) Det kan gives på en ske eller en engangssprøjte i munden :)

I kan med fordel elevere hendes hovedgærde lidt, hvor hun ligger. Hun er for lille til at sove med hovedpude, men I må gerne lægge en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen, så hele madrassen løftes op under hendes hoved. Det kan gøre det lettere for hende at få luft og evt. gylpen ud, hvis hun ligger lidt eleveret. I skal også hjælpe hende med at dreje hovedet til skiftevis højre og venstre side, og det er rigtig fint, at I kan fornemme, at hun selv forsøger at dreje hovedet til siden - det er netop tegn på, at der står noget, som hun forsøger at komme af med :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Vær opmærksom på amningen og ammestillingerne. Det kan være en god idé at variere mellem de forskellige ammestillinger, fordi hun stimulerer og tømmer brystet forskelligt alt efter, hvordan hun lægges til - og det kan også have betydning for, hvor meget luft hun sluger, ligesom ammestillingen kan spille ind på, hvor hurtigt mælken flyder til hende, og hvor meget mælk og luft hun når at sluge...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre og dejligt at høre, at I har min bog om børn og søvn - og har læst lidt om 3-4 måneders alderen og uglebørn :)

Rigtig meget held og lykke med hende!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder