Brev:
Kraftig nedløbsrefleks og overproduktion
26. november 2018
Alder:
3 mdr.
Kraftig nedløbsrefleks og overproduktion
Kære Helen
Jeg er mor til en skøn pige på knap 13 uger. Hun er født GA 40+8, følger sine kurver og trives i øvrigt.
Vores store problem er amningen, som startede ud vældig godt. Jeg har dog on/off haft problemer med kraftig nedløbsrefleks og stor produktion, men nu er det som om det ikke rigtig vil justere sig.
Det er især venstre side, som driller. og nogle gange højre Min datter bliver meget ked af det, når hun lægges til på den side, tager fat og slipper hurtigt igen og nægter til sidst at tage brystet. Hun er ofte ved at kløjes i mælken. Når hun slipper sprøjter og drypper det fra brystvorten, hvilket resulterer i at både hun, jeg og stofbleen er gennemblødt efterfølgende.
Jeg har forsøgt at trække tiden mellem amningerne fra venstre side, hvilket resulterer i at brystet bliver meget spændt, og at det derfor kan være endnu sværere at få hende til at tage det. Derudover er jeg også bange for at skabe samme problem på højre side, da jeg så ammer oftere derfra.
Jeg har forsøgt mig med tilbagelænet ammestilling og tvillingestillingen, hvilket jeg indimellem har haft held med, men det er ikke en sikker vinder.
De sidste par dage, har jeg nogle gange måttet sætte mig i soveværelset og trække gardinerne ned for at få det til at lykkes. Ellers hjælper det nogle gange hvis hun falder i søvn ved højre og flyttes til venstre. Eller hvis jeg får hende til at falde i søvn først og herefter lægger hende til - sidstnævnte er dog ikke specielt nem at opnå.
Om natten har jeg ingen problemer med at amme hende. Der tager hun brystet uden problemer og spiser rub og stub uden at spilde.
Hun er gennemtjekket ved kiropraktor, og jeg mistænker ikke umiddelbart, at der er problemer med hendes tungebånd.
Jeg vil være meget ked af at skulle opgive at amme hende, så jeg er snart parat til at gøre hvad som helst for at få det til at lykkes.
Jeg håber, at du har et godt råd, der kan hjælpe med at få produktionen ned og lidt mindre hastighed på.
Venlig hilsen
Christine