Svar: Kraftig nedløbsrefleks og overproduktion

26. november 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Christine

Tak for dit brev, tillykke med den lille pige og velkommen til :)

Det lyder som om, at du har masser af mælk - og det er naturligt rigtig dejligt! Men nogle gange vil kvinder godt kunne producere så meget mælk, at barnet ikke trives med det. Hvis du har en meget stor mælkeproduktion kan det medføre, at din datter begynder at indtage for meget vandholdig mælk og dermed ikke trives som hun bør. Samtidig øger en stor mælkeproduktion også din risiko for at få mælkestase, tilstoppede mælkegange og brystbetændelse.. og det er derfor rigtig godt, at du er opmærksom.

Det bedste du kan gøre er at få din datter til at die så lang tid som muligt på et bryst af gangen. Det er vigtigt, at du hjælper hende med at "tømme" dit bryst helt, før hun tilbydes modsatte side. Og det er her en rigtig god idé, at du skifter mellem forskellige ammestillinger, fordi hun tømmer brystet forskelligt alt efter, hvordan du lægger hende til. Det er derfor rigtig godt, at du f.eks. om dagen starter med at lægge til i den traditionelle stilling, hvor hun ligger i din favn og når hun så har spist der, slipper og måske skal af med en bøvs, så vender du hende rundt og lægger hende itl samme bryst men i tvillingestillingen. På den måde hjælper du hende til at spise i længere tid på et bryst af gangen.

Hvis din mælkeproduktion er så stor, at din datter ikke er i stand til at die, slipper, bliver irriteret, når mælken sprøjter og tydeligt har svært ved at tage fat og også holde vakuum, så kan du gøre det, at du malker en del af mælken ud, før du lægger hende til. Du kan malke ud med hænderne eller med en brystpumpe. Det fjerner det største pres på brystet og mælken begynder at flyde lidt langsommere, så hun oplever det rarere at blive ved brystet - og den første del af mælken som kommer er vandholdig, og den mælk som hun får, når hun lægges til efterfølgende, vil være den lidt federe og mere mættende mælk. Nogle gange vil det kun være nødvendigt at gøre dette et par gange, så vil din mælkeproduktion naturligt ofte begynde at tilpasse sig hendes behov.

Nogle gange kan det også være nødvendigt at bruge det som kaldes blokamning. Det går ud på, at du lægger hende til samme bryst igen og igen og lader hende spise fra et bryst af gangen flere gange, før du lægger til modsatte bryst. I begyndelsen skal blokamningen være mellem 2-4 timer, men stille og roligt kan du øge tidsintervallet mellem at du lægger hende til henholdsvis det ene og det andet bryst. Det vil sige, at du f.eks. ammer igen og igen på venstre bryst, og så går der måske 4-5 timer før du tilbyder hende højre bryst, hvor du så ammer igen og igen, indtil der atter er gået 4-5 timer, måske 6 timer, før du igen tilbyder venstre bryst. Når hun på denne måde kun tilbydes et bryst af gangen, og du "overhører" signalerede fra det modsatte bryst om, at ...

Annonce

... det er brug for at blive tømt, så vil din krop begynde at sætte produktionen ned. Derfor vil mange kvinder kunne opleve en forskel og nedsættelse af mælkeproduktionen efter 4-7 dage...

Men, der er dog nogle ting, som du skal være opmærksom på, hvis du vælger at blokamme:

- Mælken vil ofte ikke løbe så hurtigt, så din datter skal være interesseret i at arbejde lidt mere for føden. Og det er vigtigt, at hun har en god sutteteknik og spiser effektivt, selvom mælken flyder langsommere.

- Der vil være en øget risiko for at få brystbetændelse, hvis du ikke får tømt dit bryst tilstrækkeligt.

- Der vil være en øget risiko for, at din datter pludselig kommer til at mangle mælk. Det er naturligt at mælkeproduktionen nedsættes - det er jo det, som er målet med blokamningen, men hvis du forlænger varigheden mellem amningerne for meget i starten, så kan din produktion nedsættes for meget...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg ved ikke, hvordan du har ammet indtil videre - men du fortæller, at du forsøger at strække tiden hvor hun kommer til venstre bryst, det lyder dog til at være lidt smertefuldt for dig og samtidig skriver du også, at du er bange for at den hyppige amning på højre side vil udvikle sig til overproduktion her...

Jeg tænker derfor, at du måske skal forsøge at amme hende fra et bryst af gangen, hjælpe hende med at spise rigtig godt fra en side - og derefter skifte hende osv. og får hun så skal sove, så tilbyder du hende toppen fra modsatte bryst. Så du får "lettet trykket" fra den side. Når hun så vågner, så starter du på det bryst, som hun tog toppen fra sidst, hjælper hende med at spise så længe og effektivt som muligt på den side og skifter hende, leger osv. og før hun så skal sove næste lur, så tilbyder du hende toppen fra modsatte bryst. Og så starter hun på den side, næste gang du ammer...

Derudover fortæller du, at det ofte går rigtig godt med amningen om natten og du skal her være opmærksom på, hvordan du holder hende, når du ammer hende om dagen. Hvis du holder dine hænder ved hendes hoved, så kan hun føle dette som et pres, og det kan godt gøre, at hun bliver "flitsbue" med kroppen og skubber brystet væk, afviser brystet og mælken, fordi hun føler sig presset. Hun har ikke samme pres på hovedet, når hun ligger ned og ammer om natten og spiser måske derfor bedre her...

Du kan derfor også med fordel prøve at lægge dig med hende om dagen for at se om det kan hjælpe hende til at spise bedre i dagtimerne, så dit bryst bliver tilstrækkeligt tømt og mælkeproduktionen derfor også vil regulere sig lidt bedre :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og vil også anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om Amning og Flaske". I den kan du læse mere om for meget mælk, hurtig nedløbsrefleks, blokamning osv. :)

Rigtig meget held og lykke og glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder