Brev:
Vrider sig
26. november 2018
Alder:
3 mdr.
Vrider sig
Kære Helen
Vi skriver fordi vi har en skøn og nem pige på nu godt 3 måneder, som bliver ammet fuld tid, men gylper meget og stort set efter hvert måltid. Gylpen kommer både lige efter hun har spist og lang tid efter. Heldigvis vokser hun rigtig fint og udvikler sig fuldstændig, som hun skal.
Den seneste uge har vi bemærket en ting, som bekymrer os en del. Efter amning inden hun skal sove, går der i gennemsnit 30 min., hvor hun sover roligt og fint. Men pludselig vågner hun og ligger og vrider sig, samtidig kommer hun med en anstrengt lyd (nærmest pressende) i 1-2 sekunder, løfter ben og numse og drejer hovedet helt mod højre.
Hun gør det gentagende gange og kan ikke finde ro; hun græder dog ikke og heller ikke tegn på smerte. Vi ender med at tage hende op, for hun gør det ikke, når hun er oprejst. Oftest ender det med gylperi af forskellig mængde. Efter noget tid er der ro på, hun bliver ammet og falder i søvn ved brystet og herefter kommer hun i seng og sover igennem natten. Hun vågner ikke engang, når hun tages op af for at blive ammet om natten. Vi har de seneste dage også set de anstrengte lyde og bevægelser på andre tidspunkter af døgnet fx nat og morgen.
Hun har normale tunge tissebleer og har normalt afføring ca. hver 2. dag. Nu er der dog gået 4 dage siden sidste afføring.
Vi tænker selv om det kan være enten mavekneb eller måske sure opstød/refluks? Når hun først sover, så sover hun godt og længe, og vi skal stille vækkeuret for at amme hende om natten, for ellers sover hun ofte hele natten med det resultat, at hun er noget slatten dagen efter, fordi hun er i underskud på energi – det har vi lært på den hårde måde.
Vi er netop gået i gang med at få søvnrytmen, som du beskriver i din bog. Hun vil gerne sove i barnevognen ude formiddag og eftermiddag, og vi skal lige have rykket hendes døgnrytme lidt så der også bliver plads til aftenluren. Vi har vist et Ugle-barn :)
Mange hilsner
E’s mor og medmor