Vrider sig

26. november 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Vrider sig

Kære Helen

Vi skriver fordi vi har en skøn og nem pige på nu godt 3 måneder, som bliver ammet fuld tid, men gylper meget og stort set efter hvert måltid. Gylpen kommer både lige efter hun har spist og lang tid efter. Heldigvis vokser hun rigtig fint og udvikler sig fuldstændig, som hun skal.

Den seneste uge har vi bemærket en ting, som bekymrer os en del. Efter amning inden hun skal sove, går der i gennemsnit 30 min., hvor hun sover roligt og fint. Men pludselig vågner hun og ligger og vrider sig, samtidig kommer hun med en anstrengt lyd (nærmest pressende) i 1-2 sekunder, løfter ben og numse og drejer hovedet helt mod højre.

Hun gør det gentagende gange og kan ikke finde ro; hun græder dog ikke og heller ikke tegn på smerte. Vi ender med at tage hende op, for hun gør det ikke, når hun er oprejst. Oftest ender det med gylperi af forskellig mængde. Efter noget tid er der ro på, hun bliver ammet og falder i søvn ved brystet og herefter kommer hun i seng og ...

Annonce

... sover igennem natten. Hun vågner ikke engang, når hun tages op af for at blive ammet om natten. Vi har de seneste dage også set de anstrengte lyde og bevægelser på andre tidspunkter af døgnet fx nat og morgen.

Hun har normale tunge tissebleer og har normalt afføring ca. hver 2. dag. Nu er der dog gået 4 dage siden sidste afføring.

Vi tænker selv om det kan være enten mavekneb eller måske sure opstød/refluks? Når hun først sover, så sover hun godt og længe, og vi skal stille vækkeuret for at amme hende om natten, for ellers sover hun ofte hele natten med det resultat, at hun er noget slatten dagen efter, fordi hun er i underskud på energi – det har vi lært på den hårde måde.

Vi er netop gået i gang med at få søvnrytmen, som du beskriver i din bog. Hun vil gerne sove i barnevognen ude formiddag og eftermiddag, og vi skal lige have rykket hendes døgnrytme lidt så der også bliver plads til aftenluren. Vi har vist et Ugle-barn :)

Mange hilsner
E’s mor og medmor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder