Svar: Ammeafvænning - 13 mdr.
20. oktober 2018
Alder:
13 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev, alle dine tanker og din fine beskrivelse af din datter, og de ting du har forsøgt - samt den plan du har lavet for de næste par uger :)
Det er altid lettest at stoppe amning, hvis både mor og barn er enige om det, og med den alder din datter har nu, så kan du ikke regne med, at hun selv vil sige fra. Det er dig, som skal tage beslutningen om, at det er slut, og da amningen fylder så meget, som den gør i hverdagen hos jer, så vil det naturligt ikke ske uden protester...
Det er altid en god idé, hvis man kan skære ned på amningen og fjerne en amning af gangen i takt med, at barnet bliver ældre. Så det er en gradvis proces, samtidig med at man øger antallet af skemåltider, barnet bliver bedre til at drikke vand af en kop osv. Af forskellige grunde, så lykkes dette ikke altid, og så står man nogle gange i en situation, hvor barnet ammes alt for meget, og hvor det kan være rigtig svært at få ændret. Både fordi jeres datter nu er langt mere bevidst og hun derfor vil græde og protestere rigtig meget, men også fordi hendes indtag af mælk naturligt fylder så meget, at hun nok ikke spiser helt nok mad... Og så sker der udviklingsmæssigt også rigtig meget med hende i 13-15 måneders alderen, som kan gøre det ekstra svært netop nu... :(
Det betyder dog ikke, at du ikke kan forsøge, men du skal indstille dig på, at det er dit valg, og at din datter ikke er enig.. Nogle gange må vi dog som voksne træffe valg på vores børns vegne, som de ikke er enige i.. og det lyder til at være en af de situationer hos jer netop nu...
Du kan godt følge din plan, med fravænning af amning om dagen i uge 43, afvænning af amning om natten i uge 44 og afvænning af morgenamning i uge 45. Hvis du har mod på dette, så er det rigtig fint og bestemt et forsøg værd.
Udfordringen er dog, at din datter i nuværende uge sandsynligvis vil indtage en del mælk hos dig om natten, og derfor måske ikke spise helt nok om dagen, så det kan være en god idé, at du ikke bare "giver los" om natten, men her også forsøger at holde lidt igen.. men du må se hvordan det går...:)
Et bud kunne også være, at du ammer hende 3 gange i døgnet - f.eks. om eftermiddagen, hvor I mødes efter en lang dags adskillelse, om aftenen, før hun puttes og så en gang i løbet af natten, f.eks. kl 05 - fordi det er disse tre tidspunkter, at hun lige nu tydeligst søger brystet mest. Ved at amme hende på disse tidspunkter giver du mulighed for, at hun kan indtage mere rigtig mad ved siden af og på den måde få lidt mæthed der, samt naturligt drikke vand af kop, og du ammer stadig så meget, at du får tømt dine bryster... Hvis du stopper fra den ene dag til den anden efter så hyppige amninger, risikerer du at få en brystbetændelse, så det er vigtigt, at din krop også kan følge med. Nedtrapning er derfor godt både for dig og hende - og her nedtrapning, som ligger lidt fordelt over døgnet :)
I næste uge, kunne du så arbejde på at fjerne enten amningen om eftermiddagen eller amningen tidlig morgen. Ugen efter fjerne den af amningerne, som du ikke har fjernet her og næste uge igen fjerne amningen før putningen om aftenen... Men du kan som sagt også forsøge din nuværende plan, og så se hvordan det går :)
Det vil sandsynligvis være rigtig hårdt for din datter, hvis hun både skal undvære mor og brystet. Du fortæller, at hun lige nu klynger sig rigtig meget til dig og skriger efter brystet, og hun vil naturligt blive meget ked af det, hvis du pludselig er helt væk... Hun forstår jo ikke, hvor du er og kan ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke, hvornår du kommer igen. Hun mærker bare, at du er forsvundet...
Derfor vil nogen også vælge at mor tager væk eller sover i et tilstødende lokale og lader far tage sig af barnet, som du også har læst. Jeg har det sådan, at hvis du er hjemme og din datter ved, at du er der, så er det synd, hvis du holder dig væk og forsøger at ignorere hendes kalden. Det forstår hun ikke, og hun vil naturligt føle sig afvist, hvilket ikke er nogen rar eller god følelse.. så er det bedre, at du tager væk et par dage og lader far tage helt over. Du kan dog godt vælge at sove i et andet værelse om natten, så hun efter amning om aftenen ikke ammes yderligere, men her kan trøstes og beroliges af far.
Og jo, hun vil naturligt søge dig, når du kommer hjem igen, fordi hun forbinder dig med amning. Men her er det så vigtigt, at du holder fast i at det er slut og at du i stedet tilbyder hende et alternativ, - lidt at drikke, lidt at spise eller lignende. Ligesom du naturligvis skal kramme hende, kysse hende, give hende masser af fysisk kontakt og nærhed, så hun mærker, at du stadig er der for hende, stadig gerne vil hende, mor er ikke forsvundet, det er brystet, som er slut.. .:)
Du nævner også, at hun er glad og trives, når du ikke er i nærheden og det kan naturligvis godt tale for, at du tager væk et par dage og lader far tage over.. selvom det naturligt er hårdt, hvis det er nødvendigt...
Det er også vigtigt lige at nævne, at jeres datter har brug for en substitut for brystet. Når du vælger at stoppe amning, så er det vigtigt, at hun har noget nyt, som kan give hende trøst og ro på sigt - som erstatter det, som brystet giver hende nu.
Om aftenen vil det f.eks. være rigtig godt, at hun tilbydes en godnatgrød, som en fast del af sit putteritual, så hun puttes med mæthed i maven og dermed har lettere ved at falde i søvn.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kan introducere en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende. De fleste børn begynder at kunne bruge dette bevidst, når de er mellem 12-18 måneder gamle og derfor vil det være perfekt at introducere dette nu.
Bestemte kærtegn, beroligende ord, en godnatsang eller lignende vil også være rigtig godt, så hun får noget nyt og genkendeligt, når hun skal sove.
Det er vigtigt, at du bruger disse ting, når du ammer hende om aftenen, så de allerede nu indgår som en del af hendes putning og netop stadig er der, når amningen forsvinder. Så alt i princippet er som det plejer at være, eneste forskel er at brystet ikke længere er der, så skiftet ikke bliver så voldsomt for hende :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke med projektet :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske