Brev:
Ammeafvænning - 13 mdr.
20. oktober 2018
Alder:
13 mdr.
Ammeafvænning - 13 mdr.
Kære Helen.
Min datter på 13 måneder er meget afhængig af amning, og jeg har er stort ønske om at stoppe amningen. Jeg var lykkedes med at stoppe natamningen, men når jeg forsøger at skære ned på aftenamningen, efterspørger hun amning hele natten i stedet. Nedtrapning er derfor ikke gået efter planen.
Jeg har også prøvet at "stoppe på en gang og holde fast". Det resulterede i at jeg tre nætter i træk gik med hende hulkende på armen. F.eks. kl. 22-02 gik jeg med hende på armen, kl. 02-03 kørte hun i barnevogn (fordi jeg trængte til en pause), og kl. 03-03.30 gik jeg med hende på armen igen. Kl. 03.30 gav jeg op, og lagde hende til (i en time) og sov to timer, inden jeg skulle på arbejde. Det har kun gjort ondt værre, for nu vil hun ikke længere sove om natten, men vågner og vil ammes.
Jeg har opgivet ammeafvænningen den sidste uge, fordi jeg har været for træt til at gennemføre det, og derfor er amningen igen hyppig. Hun græder og vil ammes ca. Kl. 5.30 (vil ammes en time, ellers fortsætter gråden), når jeg kommer hjem fra arbejde (kl.16/17) skriger hun desperat, til hun får brystet. Så søger hun det igen efter aftensmaden og bliver ammet kl. 18.30. Så kan hun lege og afledes et par timer, og kl. 20.30-22 ammes hun mere eller mindre non-stop. Jeg prøver at lirke brystet fra hende, inden hun sover, men det resulterer i ny gråd og ønske om mere amning. Den sidste uge har hun haft adskillige (6-8) opvågninger med gråd om natten, og jeg har ammet hende, fordi jeg ikke har haft overskud til andet. I denne weekend sover vi ud, og så har vi lagt en ny plan fra på mandag.
Uge 43: Ingen amning kl.7-20 (afvænning af amning om dagen)
Uge 44: Kun amning mellem 5.30-6.30 og 20-21 (afvænning af amning om natten)
Uge 45: Kun amning kl.20-21 ( afvænning af morgenamning)
Uge 46: Ammestop.
I min verden lyder det helt urealistisk, men nødvendigt. Og det bliver en hård kamp, for hun er meget vedholdende i sin gråd. Lyder det fornuftigt, eller skal vi hellere gribe det anderledes an, og skal vi holde fast uanset hvad - gråd, sygdom, tænder osv.?
Jeg er totalt tyndslidt af en datter, som skriger og søger, så snart hun ser mig. Hendes gråd og den mangìende søvn tærer på overskuddet. Og eftersom intet endnu er lykkedes i forhold til ammeafvænning, er det let at få tanken, at man gør alt galt. Hun er glad og trives, når jeg ikke er i nærheden, og når hun er blevet ammet. Jeg har også fået et råd andetsteds fra om at flytte væk i tre dage og lade far tage over, men det virker lidt barskt, og vil hun ikke fortsat søge, når jeg så er hjemme igen?
Så kære Helen, hvad skal jeg dog gøre, for denne gang skal det lykkes? Og er det realistisk at stoppe amningen helt, og skal hun have så meget kontakt til mor som muligt (uden bryst) i denne proces, eller skal jeg holde mig lidt på afstand, så hun ikke fristes mere end højst nødvendigt?
Hilsen en træt mor (som dog er klar til kamp)