Svar: Luft/opstød og søvn
8. oktober 2018
Alder:
3 mdr.
Kære Anne Line
Tak for dit brev og tillykke med den lille dreng - og velkommen til :)
Det lyder ganske rigtigt som om, at det er en bøvs og dermed luft, som vækker jeres dreng - og det er naturligt frustrerende. Det er dog noget han vil vokse fra, så tiden arbejder også lidt for jer her .... Der sker dog ikke noget ved, at du forsøger at hjælpe ham:)
Han vil naturligt sluge luft, når han spiser. Når han ligger ved brystet, så vil han jo trække vejret gennem næsen, så der kommer naturligt både mælk og luft ned i maven. Derfor skal alle børn bøvse af, når de har spist - og nogle børn er hurtige til at bøvse, og bøvser nærmest med det samme.. andre børn har brug for længere tid, før bøvsen er parat til at komme ud.. og nogle børn prutter faktisk mere, end de bøvser...
Du skal være opmærksom, når han dier hos dig. Har han tendens til at slippe brystet, tage fat, slippe igen, atter tage fat, for så at slippe igen - så vil han naturligt sluge mere luft end hvis han spiser i et roligt tempo og holder vakuum hele tiden.
Det kan være en god idé at skifte mellem forskellige ammestillinger, fordi det kan hjælpe ham til at få bedre fat omkring brystet og også få tømt brystet tilstrækkeligt. Du skriver, at du har talt med en ammevejleder, så jeg går ud fra, at du har fået information om amning, ammestilinger, sutteteknik osv... :)
Når han skal bøvse, så er det vigtigt, at hans ryg er rank, og armene let løftet. Det hjælper f.eks. at holde ham hen over din skulder, fordi han så ligger med rank ryg og armene oppe - og imens kan du så med små lette klap på blenumsen og ryggen hjælpe luften op og ud. Du kan også sidde med ham foran dig, hvor du med dine hænder holder omkring hans brystkasse. På den måde kan I have øjenkontakt og bruge tiden på at kigge på hinanden og pludre lidt sammen - imens du venter på at han får bøvset.
Nogle gange vil der gå en halv times tid, før bøvsen er på vej, og hvor du derfor fornemmer, at han er urolig - præcis som du beskriver. Det kan være en rigtig god idé, hvis du kan putte ham let eleveret. Det vil sige, at han ligger højere med hovedet end resten af kroppen. Du kan evt. stille liften lidt skråt eller komme en lille pude eller lignende ind under madrassen, så hele madras eller lift løftes lidt op. Når han ligger eleveret, så vil luften bedre kunne finde vej ud.
Det er også vigtigt, at han er ligger med hovedet drejet til skiftevis venstre eller højre side, så hvis der kommer lidt gylp op sammen med bøvsen, så kan det løbe ud af munden på ham. Nogle gange vil han måske godt kunne klare at komme af med luften på egen hånd, og andre gange vil han have brug for at du tager ham op, får bøvset af og derefter forsøger at putte ham igen...
Han kan her have glæde af en sut, fordi det at sutte og sætter gang i tarmperistaltikken og det hjælper derfor mælk og luft videre i systemet - og kan således nogle gange være med til at gøre, at han falder til ro igen og kan sove videre. Samtidig kan det være dejligt netop at sutte, uden at få mælk samtidig...
Det kan ikke udelukkes, at jeres dreng kan have det man kalder for silent refluks. Det betyder, at hans mælk og maveindhold står og kører op og ned i spiserøret, men uden at han gylper af det. Det kan gøre ondt, fordi slimhinden i spiserøret bliver irriteret, og derfor vil man ofte også opleve, at børn med silent refluks søger brystet hyppigt og tager mange små tåre, fordi mælken kan virke kortvarigt beroligende.
Jeg synes, det vil være relevant, at I taler med jeres læge om, hvorvidt jeres dreng måske har silent refluks, og om han skal undersøges og behandles for dette... Har han været til 3 månedersundersøgelse - ellers vil det være en god idé at drøfte det til denne:)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske