Luft/opstød og søvn

8. oktober 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Luft/opstød og søvn

Kære Helen

Jeg har en dreng på 3,5 måned. Vi har længe været udfordret omkring luft, opstød og søvn. Han falder ofte i søvn, når jeg ammer ham. Derefter tager jeg ham op, bøvser ham af og lægger ham i barnevognen. Her snorksover han en 30-45 minutter. Derefter er det som om luften eller maden flytter sig i systemet, og han skal bøvse. Det kan han dog ikke gøre liggende, så derfor vågner ham og beklager sig.

Når vi tager ham op, falder han til ro. Han bøvser ofte flere gange, og nogle gange falder han i søvn igen, og vi kan lægger ham igen, hvorefter han sover videre. Andre gange vågner han helt. Det betyder, at han ofte sover korte lure og 4-5 stykker i løbet af dagen. Han er heller ikke vågen så længe i mellem lurene. Efter en time bliver han træt, og jeg kan næsten kun trække den til halvanden time, hvorefter han hurtigt falder i søvn, mens jeg ammer. Har læst, at han skulle kunne være vågen 2-3 timer i denne alder. Han sover lange stræk om natten.

Tidligere troede ...

Annonce

... jeg, at det var, fordi han spiste for hurtigt, og fordi mælken løb for hurtigt, og det derfor 'skvulpende' lidt over. Men det synes jeg ikke, er så slemt mere. Kan det være en form for reflux? Han sover med hævet hoved - både i sengen og i barnevognen. Det virker ikke til, at han har smerter, han spiser fint og gylper ikke...

Jeg har spurgt min sundhedsplejerske og en ammeekspert om, hvad jeg skal gøre. Her får jeg svaret, at jeg skal sørge for at bøvse ham godt af. Men det føler jeg også, at jeg gør, og næsten lige meget, hvor meget han er bøvset af, så vågner han stadig efter de 30-45 minutter. Vi har været til akupunktur, kiropraktor og osteroepat, men uden den store effekt.

Han er for det meste en glad og tilfreds dreng, men jeg synes, at det er meget frustrerende, at han ikke vågner, når han er udhvilet, men fordi der er noget, der vækker ham. Kan det være noget, han vokser fra? Kan der være noget, som jeg kan gøre anderledes?

På forhånd tak!

Mange hilsner
Anne Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder