Brev:
Luft/opstød og søvn
8. oktober 2018
Alder:
3 mdr.
Luft/opstød og søvn
Kære Helen
Jeg har en dreng på 3,5 måned. Vi har længe været udfordret omkring luft, opstød og søvn. Han falder ofte i søvn, når jeg ammer ham. Derefter tager jeg ham op, bøvser ham af og lægger ham i barnevognen. Her snorksover han en 30-45 minutter. Derefter er det som om luften eller maden flytter sig i systemet, og han skal bøvse. Det kan han dog ikke gøre liggende, så derfor vågner ham og beklager sig.
Når vi tager ham op, falder han til ro. Han bøvser ofte flere gange, og nogle gange falder han i søvn igen, og vi kan lægger ham igen, hvorefter han sover videre. Andre gange vågner han helt. Det betyder, at han ofte sover korte lure og 4-5 stykker i løbet af dagen. Han er heller ikke vågen så længe i mellem lurene. Efter en time bliver han træt, og jeg kan næsten kun trække den til halvanden time, hvorefter han hurtigt falder i søvn, mens jeg ammer. Har læst, at han skulle kunne være vågen 2-3 timer i denne alder. Han sover lange stræk om natten.
Tidligere troede jeg, at det var, fordi han spiste for hurtigt, og fordi mælken løb for hurtigt, og det derfor 'skvulpende' lidt over. Men det synes jeg ikke, er så slemt mere. Kan det være en form for reflux? Han sover med hævet hoved - både i sengen og i barnevognen. Det virker ikke til, at han har smerter, han spiser fint og gylper ikke...
Jeg har spurgt min sundhedsplejerske og en ammeekspert om, hvad jeg skal gøre. Her får jeg svaret, at jeg skal sørge for at bøvse ham godt af. Men det føler jeg også, at jeg gør, og næsten lige meget, hvor meget han er bøvset af, så vågner han stadig efter de 30-45 minutter. Vi har været til akupunktur, kiropraktor og osteroepat, men uden den store effekt.
Han er for det meste en glad og tilfreds dreng, men jeg synes, at det er meget frustrerende, at han ikke vågner, når han er udhvilet, men fordi der er noget, der vækker ham. Kan det være noget, han vokser fra? Kan der være noget, som jeg kan gøre anderledes?
På forhånd tak!
Mange hilsner
Anne Line