Svar: Amning og rytme - 1 mdr.
2. juni 2018
Alder:
1 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev og alle dine spørgsmål:)
Det er rigtig godt du skriver, og det er også rigtig godt, at du taler med din sundhedsplejerske og får hendes vurdering - hun kan se om din dreng dier med korrekt teknik og kan også veje din dreng og sikre, at han tager på som han skal :)
Hans vægtøgning vil naturligt have noget at sige i forhold til, hvorvidt han behøver så hyppig amning, eller du med fordel kan forsøge at give ham en sut en gang imellem - hvis han tager rigtig meget på, så kan hans søgning mod brystet godt være et udtryk for et suttebehov og ikke nødvendigvis behov for mælk, hvis han derimod kun lige tager det på, som man normalt ville forvente, så lyder det som om, at han har brug for ret hyppig amning for at sikre mælkeindtaget, hans behov og dermed hans vægtøgning, og så vil det ikke være anbefalingen, at du giver ham en sut...
Ud fra det du har beskrevet, så er der ikke noget som umiddelbart tyder på, at din dreng mangler mælk eller behøver die hver time for at få sit behov tilstrækkeligt dækket. Derfor kan du godt forsøge at amme ham, altså starte med at lægge ham til, hjælpe ham med at spise effektivt ved brystet og når du så skønner, at han er færdig med at spise, så må du gerne give ham en sut, så han falder i søvn med sutten i munden og ikke med dit bryst og i din favn... Det lyder nemlig som om, at han måske sover, imens han spiser hos dig og derfor ikke får særligt lange søvnstræk, når han ligger for sig selv...
Det er rigtig godt, at du forsøger at amme fra et bryst af gangen, og at du her hjælper ham med at holde sig igang, så han spiser effektivt. Det vil være rigtig godt, at du ammer ham som en fast del af hans putteritual, men det afhænger naturligt af, hvor lange lure han sover. Hvis han sover en meget lang lur, vil han naturligt have behov for brystet, når han vågner og så vil det være fint, at du tilbyder ham brystet igen, før han skal sove - dette skal være et tilbud og her vil han så selv styre, hvor længe han har behov for at die/hvor meget mælk han har behov for. Men lige nu, hvor han ofte ikke sover særligt længe af gangen, vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at amme ham som en fast del af hans putteritual...:)
Start med at skifte ham og gør ham klar til putning. Læg ham til brystet, hjælp ham med at die og forsøg at holde ham lidt igang. I takt med at amningen skrider frem og han virker til at falde i søvn, så se på ham. Se på hans øjne, lyt til hans vejrtrækning. Når han virker rigtig træt og virker til at være gået over i passiv amning, som du kalder det, så træk brystet ud, erstat evt. med en sut og put ham så fra dig, stille og roligt. Lad ham mærke dine hænder på kroppen, put ham evt. i liften og sving denne lidt eller stil den i barnevognen og tril med vognen, så du på den måde luller ham ind i søvnen - hvor han har sin sut og ikke ligger ved dit bryst og sover.
Hvis han efter 30-40 minutter begynder at virke søgende, så giv ham sutten (han har måske tabt den) i munden, hjælp ham med at holde fast i den, kærtegn ham med dine hænder, så han stadig mærker, at du er der, vug ham lidt hvor han ligger, tril med barnevognen osv. så du hjælper ham videre ind i søvnen - uden at tage ham op og amme ham igen, men så han lulles videre i søvnen med sut, kærtegn og bevægelse. Det er ikke nødvendigvis behov for brystet, at han har der - men han virker søgende, fordi der måske står noget mælk og kører op og ned i spiserøret, måske er der en bøvs på vej, måske rumler det lidt i maven - og her kan sutten hjælpe ham. På den måde kan du strække tiden mellem amningerne lidt og hjælpe ham til at sove lidt længere søvnstræk.
Det lyder som om, at du har nogle meget lange ammeperiode og som om, at han sover i din favn under det, som du kalder passiv amning. Jeg tænker derfor, at du skal prøve at flytte ham fra dig, når han kommer ind i passiv amning og vænne ham til at sove lidt på afstand af dig.. Når han ligger i din favn, ligger ved dit bryst, så vil han naturligt også kunne dufte dig og din mælk og det vil gøre hans suttebehov større. Hvis han kan ammes og putte lidt væk fra dig, så han ligger i sin lift og ikke i din favn, så kan det godt være med til at gøre, at han kan sove et lidt længere søvnstræk...
Nogle gange vil det også være godt at lade ham sove hos far. Han kan ligge på fars brystkasse, fornemme vejrtrækningen, fars hjertelyd osv. som han også finder ro ved hos dig - men far dufter ikke af mælk og derfor er amning udelukket. Far kan derfor nogle gange være rigtig god til at give ro - og far kan med fordel også forsøge med en sut som alternativ til brystet. Altså bruge sutten til at finde ro med, når jeres dreng har diet hos mor og I ved, at han har maven fyldt med mælk :)
Spædbørn skal som udgangspunkt have fri adgang til brystet, og det betyder, at nogle mødre faktisk oplever, at barnet dier 10-14 gange i døgnet, hvilket kan være helt normalt. Barnet dier hyppigt af flere årsager:
Den hyppige amning sikrer, at barnet får nok mælk og stimulerer til produktion, så der altid er mælk nok til barnet.
Den hyppige amning giver barnet vandholdig, tørstslukkende mælk og egentlige måltider, så barnet selv kan flekse sit behov.
Den hyppige amning er skånsom for barnet mavesæk. Mavesækken er lille og hver gang der kommer mælk ned i maven, så udvides den som en ballon. Ved at die hyppigt, får barnet en passende mængde mælk i mavesækken.
Den hyppige amning virker både som trøst, ro, smertelindring og kontakt. Det at sutte virker beroligende, der udskilles oxytocin, kærlighedshormonet og det gør barnet tryg at blive lagt til brystet hyppigt, og når det beder om det.
Det er altså normalt at spædbørn kan have behov for at die hyppigt, og der er mange fordele ved dette :)
Men - man skal naturligvis sikre sig, at barnet ikke dier hyppigt på grund af forkert sutteteknik. At årsagen ikke er, at barnet har svært ved at stimulere brystet rigtigt, har kort tungebånd eller lignende, at mor har indadvendte brystvorter, så barnet har svært ved at få rigtig fat... Det kan skyldes behov for at få mælkeproduktionen sat op - så barnet dier hyppigt, fordi det mangler mælk - eller modsat, at det skyldes overproduktion, som kan føre til en kraftig nedløbsrefleks og ubalance i tørstslukkende og mere mættende mælk... Børn med refluks kan også have tendens til og behov for at die hyppigt, og børn kan som sagt også have et suttebehov, som er større end hvad mor kan holde til ved brystet og derfor have behov for en sut... Der er alså rigtig mange faktorer som spiller ind og som man er nødt til at vurdere, når man skal vurdere om en amning fungerer godt/normalt, og hvad man kan gøre for at ændre en given situation :)
Det er ofte de første ca 6-8 uger at børn har tendens til at die meget hyppigt, og det er sandsynligvis derfor, at din sundhedsplejerske har sagt, at I skal se tiden lidt an. At du stadig skal hjælpe din dreng med at spise effektivt ved brystet, holde ham lidt igang og sikre, at han ikke falder for meget i søvn :) Herefter vil der ofte begynde at komme lidt mere rytme og det er altså ikke sådan, at du skal amme en gang i timen resten af din drengs ammeperiode. Det ændrer sig løbende :)
Om den længste amning ligger, når han vågner eller før han skal sove, afhænger helt af, hvor lange lure han tager - den længste amning kan ligge begge steder, og her skal du forsøge at være lidt fleksibel. Hvis han har sovet en længere lur, så vil han naturligt ofte være sulten, når han vågner og vil derfor skulle ammes i længere tid efter en lur - og før han så skal sove igen, så får han en trøstetår som hjælper ham til ro, hvorefter han så puttes. Andre gange vil han have brug for en tørstslukker, når han vågner og dier her kortvarigt, og før han så skal sove næste gang, så får han et længere ammemåltid som del af sit putteritual :)
Han kan altså sagtens, med den alder han har, have behov for brystet både når han vågner, og før han skal sove igen - det vil være helt naturligt :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske