Svar: Mælkebehov, bider i brystvorte samt tænder
27. februar 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Maibrit
Du behøver ikke give Valdemar sødmælk, når du ammer ham 3-4 gange dagligt, via amning får han fint sit mælkebehov dækket og han kan derudover få vand af kop til måltiderne. Vand er den bedste tørstslukker :o)
Det kan dog være en god idé at bruge lidt sødmælk eller modermælkserstatning i madlavningen, altså give ham lidt mælk i og på grød og mos, give ham lidt sovs, ost osv. så han på den måde får lidt ekstra. Efter 9 måneders alderen kan komælk udgøre en lidt større del af hans indtag og mange vælger her at tilbyde f.eks. lidt tykmælk eller A38 med lidt frugtmos om eftermiddagen. Det vil være rigtig fint, fordi man jo i den alder ofte skruer amningen endnu mere ned, så man ved 10 måneders alderen kun ammer ca 2 gange dagligt :o)
At han bider dig i slutningen af en amning hænger nok både sammen med at han der er ved at være færdig med at spise ved brystet og skal arbejde lidt mere for at få mælken ud, men det hænger også sammen med at han nu er bevidst om at mor og bryst ikke er 'et hele', men at han kan få en reaktion fra dig, når han "leger" med brystet :o)
Det hjælper nogle gange at sige AV! så højt at han bliver forskrækket og finder ud af at det her var ikke godt, den reaktion han fik der, bryder han sig ikke om. Andre gange er det bedre at tage ham fra og få stoppet amningen lige inden du fornemmer at han skal til at bide.
Med hensyn til tandfrembrud, så får de fleste børn i gennemsnit de første tænder omkring 6 måneders alderen. Nogle børn får dog ikke tænder før de er fyldt et år og i følge de børnetandlæger jeg har talt med, så skal man se dette som noget positivt. Børn kan sagtens tygge og spise almindelig mad uden tænder, deres gummer er stærke nok til at arbejde med føden og tandlægerne siger, at tænderne bliver stærkere, hvis barnet først får dem, når mælkeperioden er forbi. Det er ikke godt for mælketænderne at mor ammer om natten, fordi mælkesukkeret så lægger sig omkring tænderne og man står jo ikke op og børster tænder på sit barn, hver gang man ammer ...
Så ifølge børnetandlægerne så er tandfrembrud efter 1 års alderen helt normalt og ikke noget man skal være ked af :o)
Fortsat held og lykke, håber du er hjulpet videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske