Svar: Mælkebehov, bider i brystvorte samt tænder

27. februar 2009

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Maibrit

Du behøver ikke give Valdemar sødmælk, når du ammer ham 3-4 gange dagligt, via amning får han fint sit mælkebehov dækket og han kan derudover få vand af kop til måltiderne. Vand er den bedste tørstslukker :o)

Det kan dog være en god idé at bruge lidt sødmælk eller modermælkserstatning i madlavningen, altså give ham lidt mælk i og på grød og mos, give ham lidt sovs, ost osv. så han på den måde får lidt ekstra. Efter 9 måneders alderen kan komælk udgøre en lidt større del af hans indtag og mange vælger her at tilbyde f.eks. lidt tykmælk eller A38 med lidt frugtmos om eftermiddagen. Det vil være rigtig fint, fordi man jo i den alder ofte skruer amningen endnu mere ned, så man ved 10 måneders alderen kun ammer ca 2 gange dagligt :o)

At han bider dig i slutningen af en amning hænger nok både sammen med at han der er ved at være færdig med at spise ved brystet og skal arbejde lidt mere for at få mælken ud, men det hænger også sammen med at han nu er bevidst om at mor og bryst ikke er 'et hele', men at han kan få en reaktion fra dig, når han "leger" med brystet :o)

Det ...

Annonce

... hjælper nogle gange at sige AV! så højt at han bliver forskrækket og finder ud af at det her var ikke godt, den reaktion han fik der, bryder han sig ikke om. Andre gange er det bedre at tage ham fra og få stoppet amningen lige inden du fornemmer at han skal til at bide.

Med hensyn til tandfrembrud, så får de fleste børn i gennemsnit de første tænder omkring 6 måneders alderen. Nogle børn får dog ikke tænder før de er fyldt et år og i følge de børnetandlæger jeg har talt med, så skal man se dette som noget positivt. Børn kan sagtens tygge og spise almindelig mad uden tænder, deres gummer er stærke nok til at arbejde med føden og tandlægerne siger, at tænderne bliver stærkere, hvis barnet først får dem, når mælkeperioden er forbi. Det er ikke godt for mælketænderne at mor ammer om natten, fordi mælkesukkeret så lægger sig omkring tænderne og man står jo ikke op og børster tænder på sit barn, hver gang man ammer ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så ifølge børnetandlægerne så er tandfrembrud efter 1 års alderen helt normalt og ikke noget man skal være ked af :o)

Fortsat held og lykke, håber du er hjulpet videre på vej.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger