Bange for andre børn

27. marts 2015

Kategori:
Alder:
3 år

Bange for andre børn

Kære Helen.

Jeg skriver fordi jeg simpelthen mangler nogle gode råd til hvordan jeg håndterer en problematisk børnehavestart.

Min søn fylder 3 i april og startede i børnehaven 1. marts. Før gik han i dagpleje, og det sidste år har han været den store, mens de tre andre piger han gik med, var et år yngre end ham. Her var han meget tryg og glad.

Han er generelt en glad dreng, sprogligt dygtig, kærlig og let at have med at gøre, men også lidt forsigtig. Han er åben over for fremmede voksne: smiler til dem og vil gerne i kontakt, men andre børn…. Andre børn er han nærmest angst for. Han vil helst ikke være steder eller deltage i aktiviteter, hvor andre børn løber omkring, som fx til gymnastik, hvor han hele tiden skulle have mig lige i nærheden og helst ikke ville prøve redskaber, som andre børn var på samtidig.

Den første uge i børnehaven gik sådan rimelig godt. Vi var tilfredse. Men så blev han syg. Han var syg i mere en 2 uger, og er først i denne uge kommet tilbage til børnehaven, og det går slet ikke ...

Annonce

... godt. Han græder meget i løbet af dagen, leger ikke rigtig med de andre børn, siger han ikke vil ind til de andre børn, og om morgenen siger han også, at han ikke vil i børnehave.

Vi taler meget positivt om børnehavnen, snakker om hvor sjovt det er der oppe med nye ting, man kan lege med, og andre børn man kan lege med, men prøver også at tale lidt om, at man ikke behøver at være bange for de andre børn. Jeg VED godt, at han ikke har været der så længe, hvis man tæller dage (ca. 10 dage ialt), men jeg synes jeg har brug for et godt råd til, hvordan jeg bedst hjælper min forsigtige dreng godt i gang igen. Han er tryg ved pædagogerne, så det er mest det der med at håndtere de andre børn, jeg føler kan være problematisk. Og jeg VIL jo så gerne at han får nogle legekammerater, som han jo ikke helt har haft på samme måde i dagplejen, fordi han alligevel har været noget langt fra de andre børn rent aldersmæssigt.

Jeg håber du kan hjælpe os lidt på vej - og berolige mig lidt - med nogle gode råd.

Mange hilsner
Eva

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.