Flytte eller ikke flytte

21. oktober 2013

Kategori:
Alder:
4 år, 11 mdr.

Flytte eller ikke flytte

Kære Helen

Jeg ved, at dette er et meget åbent spørgsmål, men tankerne tumler rundt i mit hoved, og jeg vil gerne høre dine tanker.

Min mand og jeg bor ikke sammen og har ikke gjort det i snart to år. Min søn og jeg er blevet boende i lejligheden, og hans far har fået en lejlighed i opgangen ved siden af. Han er således aldrig rigtig langt væk, og kan tilkaldes i nødsituationer - hvis han altså synes, at han har tid til at hjælpe. Vi har boet i det samme kvarter og samme gård (men to forskellige lejligheder) i hele min søns liv. Han kender også kun en institution, da den er integreret og overgang fra vuggestue til børnehaven blot betød, at han flyttede længere ned af gangen. Og i lang tid efter - et halvt år eller mere - sov han stadig lur i vuggestuen. Så selv i opbruddet har alting alligevel været det samme og meget trygt. Alligevel oplever han jo en del af sine nære venner flytter videre - i vinter flyttede tre rigtig nære venner væk med deres familie.

Mens min mand og jeg var sammen kiggede vi efter et andet sted at bo, og jeg har siden kigget videre alene. Men hver ...

Annonce

... gang jeg ser noget interessant får jeg kolde fødder. Der er selvfølgelig hele det økonomiske aspekt i forhold til kun at have en indkomst. Men den anden del er at hive min søn væk fra alt det kendte, herunder flytte væk fra sin far. Vi kører ikke nogle af de berømte deleordninger. Hans far har skiftende arbejdstider, og synes vist, hvis man ser under alt kritikken også, at det er bedst (og lettest), at vores barn bor hos mig. Hans far henter ham så op til 5 gange om ugen i børnehave, spiser aftensmad med ham, og følger ham hjem (altså til opgangen ved siden af). Derudover er han begyndt at have en overnatning om ugen hos sin far. Den ordning er jo svær at køre videre, hvis vi flytter lidt længere væk.

Jeg vil gerne høre dine tanker om, hvad det betyder for et barn at blive fjernet fra sine trygge omgivelser. Er omkostningen for høj ift. gevinsten ved en altan, et drømmeboligområde eller en folkeskole med et godt ry? Jeg er sådan i tvivl. Som voksen kan det jo være lidt rart at lægge afstand til det hele, men for et barn er nærområdet jo tryghed.

Glæder mig til at høre din tanker!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.