Udfordringer med opdragelse af 4 årig

27. november 2023

Kategori:
Alder:
4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen

Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og specifikt ift. vores søn på 4,5 år.

Jeg er med på, at tidens pædagogiske strømme retter sig mod en anerkendende (ikke rosende) og positiv tilgang, italesættelse af barnets følelser, respekt for det enkelte barn - aldrig skælde ud, aldrig bruge straf og belønning. Jeg synes bare ikke disse måder passer på vores søn.

For hvad gør man, når ens søn er ret ligeglad med tidens positive pædagogiske strømme og gør præcis, hvad der passer ham?

I vores familie har vi egenligt ikke mange regler, men vi synes det er på plads at stille visse krav til ham, både for familiens og hans egen skyld.

Han skal bl.a. selv bære sin rygsæk, tage tøj på, han skal tage sin tallerken ud når han har spist og han skal hjælpe med at rydde legetøj op. De krav har vi stillet siden han blev 3,5 år.

Men alt er en kamp - og i det seneste halve - hele år er kampen blevet værre.
I alle kravs-situationer siger han nej, løber væk, nægter pure. Er klar over, at han er 4 år og i oprør, men han har nu altid været et barn som løb grinende i den anden retning, hvis man kaldte på ham..

Hvad gør vi, når han ikke vil tage sin tallerken ud? Ligeså snart han har spist, kaster han sig i et ...

Annonce

... rullefald ned på gulvet for at slippe for at tage sin tallerken ud.
Vi beder ham pænt om at tage tallerkenen ud - han nægter. Vi beder ham igen pænt - han lægger sig grinende ned på ryggen og siger, at det gider han ikke. Så hæver man stemmen ( ikke skæld-ud ) - og han nægter.

Hvad er den naturlige konsekvens af ikke at tage sin tallerken ud, ikke at ville bære sin egen rygsæk, ikke ville tage tøj på, ikke at ville hjælpe med at rydde op?

Kan du fortælle mig hvad man gør i disse situationer? Vi har en del af dem.

Tit oplever vi, at den eneste løsning vi har er en forhandlings-situation. Enten positiv eller negativ. Hvis han ikke bærer tallerkenen ud, kan vi ikke nå at lege/hvis han skynder sig at bære tallerkenen ud, så kan vi nå at lege.

Problemet er dog, at han er begyndt at tro at alt er til forhandling - så hvis vi beder ham om noget, så sætter han et forhandlingsforslag tilbage ( fx - hvis han skal rydde op, så skal han have lov til at se tegnefilm)..

Vi synes det er svært og meget konfliktfyldt. Har læst noget om et begreb der hedder PDA. Kan du koble det til vores situation?

Eller er vores dreng måske bare bundforkælet.. eller stiller vi for store krav til en for lille dreng?

Med venlig hilsen
Kristina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika