Brev:
Toiletproblemer
10. september 2023
Alder:
5 år, 3 mdr.
Toiletproblemer
Hej,
Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på toilet. Og tingene er desværre ikke rigtig kommet videre
Når hun skal lave stort ved hun godt at hun skal og vil have ble på. Vi har efterhånden prøvet rigtig mange taktikker.
Første step var at vi bare kan få hende til at sidde på toilettet, og hvis hun så ikke kan fik hun ble på - så vi tænkte hun på sigt ville vænne sig til tanken og det da i det mindste var et skridt i den rigtige retning at sidde på wc´et. Hun siger så når hun har siddet lidt på WC, at kan hun ikke kan - og vil have ble på, hvilket selvfølgelig også er en let vej for hende. At have ble på og så sidde på toilettet er vi aldrig lykkedes med, så går det hele i hårdknude.
Det er dog ikke altid vi kan få hende til at prøve at sidde på wc og hun siger så at "så holder hun den bare inde" og bliver selvfølgelig ked af det osv. - og før eller siden må vi jo give efter, da det jo heller ikke just er sundt og kan give mave onde, hvis man bare holder det inde.
Vi har også senest været ude for hun nu af og til laver "lidt stort" i underbukserne uden hun dog giver udtryk for at det var bevist eller hun manglede at komme på toilet. Men vi tænker lidt at er hun måske i børnehaven eller andre steder langt væk fra ble og der ligesom ikker er andre udveje end holde den, så kommer der måske et punkt, hvor hun lidt ved uheld kommer af med noget - det er dog typisk blot i små tings afdeling, men selvfølgelig bliver hun lidt beklemt ved situationen
Vi har også prøvet sådan helt nede på jorden at snakke med hende, hvorfor hun ikke vil eller om vi kan gøre noget anderledes - for vi har bogstaveligt næsten lovet hende guld og grønne skove hvis hun bare lige en enkelt gang kan lykkes med det.
Vi har også prøvet i en periode slet ikke at snakke om det, da det jo heller ikke skal fylde for meget for hende. Men der sker ikke rigtig nogen udvikling og skole starter jo næste år, hvor hun gerne skal kunne klare de ting.
Vi har snakket lidt med børnehaven om det og der nævnte en af pædagogerne at man bare skulle lade det gå og ikke bygge for meget op af problem stilling omkring det, så ville det løse sig selv. Og ja, før eller siden lærer hun det selvfølgelig, men det hæmmer hende og os ret ofte - står vi nogen gange ude i byen eller steder, så ender det med vi må hjem og klarer sagerne via ble.
Ude fra lyder det jo lidt som et ret banalt problem og man tænker jo bare "ik giv hende ble på, så skal hun nok blive tvunget på toilettet på et tidspunkt", men det er jo også synd og hun jo virkelig kan tudbrøle over det og gå helt i baglås, de gange vi har forsøgt at være strenge og ikke give efter. Så forstår egentlig godt hun kan være lidt forvirret over hele sitationen, da vi har prøvet så mange taktikker, men stadig hver gang ender samme sted
Og det vi så mindst kan forstå er at hun jo egentlig for 1-1,5 års tid siden har lavet stort på wc og har gjort det vel 4-5 gange. Ikke i træk, men sådan i løbet af nogle måneder, hvor vi var væk hjemme fra og hun gjorde det. Det var ganske "udramatisk" og lykkedes fint, så hun har aldrig haft nogen dårlig oplevelse med det overhovedet. Men hun siger hun ikke selv kan huske det, da vi jo har prøvet at forklare hende at hun altså sagtens kan da hun har gjort det før- men ja - snakke hende til rette er ikke let i den alder :)
Hilsen fra os