Ikke så robust 4,5 årig

18. november 2023

Kategori:
Alder:
4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen.

Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år.

Vores søn virker meget skrøbelig.
Han bliver hurtigt hidsig over meget lidt. Han leger ikke i 5 min, før der er et problem som ødelægger hele legen for ham.

Hans verden falder sammen, hvis han ikke kan få en legoklods rigtigt på plads, hvis han ikke kan placere et tæppe ordenligt til hans hule, hvis han ikke kan få en legetøjsfigur ind i en bil. Han bliver straks eddikesur og græder - og tit ødelægger han hele møget og kaster det hen hvor peberet ...

Annonce

... gror.

Hans søster er helt anderledes skruet sammen - hun har meget vilje og giver ikke op - prøver igen og igen, hvis noget ikke lykkes første gang. De to står meget i kontrast. Før vi fik hende, tænkte vi at det var os der havde hjulpet ham for meget - men vi synes ikke, at vi har været meget anderledes overfor hende. Hun er bare anderledes.

Hvad kan vi gøre for at hjælpe ham? Kan vi gøre ham mere robust, eller skal man acceptere at sådan er han bare?

Situationen er frustrerende for alle parter.

Hilsener herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.