Ikke så robust 4,5 årig

18. november 2023

Kategori:
Alder:
4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen.

Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år.

Vores søn virker meget skrøbelig.
Han bliver hurtigt hidsig over meget lidt. Han leger ikke i 5 min, før der er et problem som ødelægger hele legen for ham.

Hans verden falder sammen, hvis han ikke kan få en legoklods rigtigt på plads, hvis han ikke kan placere et tæppe ordenligt til hans hule, hvis han ikke kan få en legetøjsfigur ind i en bil. Han bliver straks eddikesur og græder - og tit ødelægger han hele møget og kaster det hen hvor peberet ...

Annonce

... gror.

Hans søster er helt anderledes skruet sammen - hun har meget vilje og giver ikke op - prøver igen og igen, hvis noget ikke lykkes første gang. De to står meget i kontrast. Før vi fik hende, tænkte vi at det var os der havde hjulpet ham for meget - men vi synes ikke, at vi har været meget anderledes overfor hende. Hun er bare anderledes.

Hvad kan vi gøre for at hjælpe ham? Kan vi gøre ham mere robust, eller skal man acceptere at sådan er han bare?

Situationen er frustrerende for alle parter.

Hilsener herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

18. juni 2024 | Sygdom | 4 år, 2 mdr.

4-årig med kæmpe nedsmeltninger og anderledes adfærd

Kære Helen, Jeg har med stor glæde læst dine bøger og mange brevkassesvar...

22. maj 2024 | Opdragelse | 5 år

Familie logistikken hænger ikke sammen

Kære Helen, Jeg har to overordnede spørgsmål som jeg søger råd på....

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor