Brev:
Ikke så robust 4,5 årig
18. november 2023
Alder:
4 år, 8 mdr.
Ikke så robust 4,5 årig
Kære Helen.
Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år.
Vores søn virker meget skrøbelig.
Han bliver hurtigt hidsig over meget lidt. Han leger ikke i 5 min, før der er et problem som ødelægger hele legen for ham.
Hans verden falder sammen, hvis han ikke kan få en legoklods rigtigt på plads, hvis han ikke kan placere et tæppe ordenligt til hans hule, hvis han ikke kan få en legetøjsfigur ind i en bil. Han bliver straks eddikesur og græder - og tit ødelægger han hele møget og kaster det hen hvor peberet gror.
Hans søster er helt anderledes skruet sammen - hun har meget vilje og giver ikke op - prøver igen og igen, hvis noget ikke lykkes første gang. De to står meget i kontrast. Før vi fik hende, tænkte vi at det var os der havde hjulpet ham for meget - men vi synes ikke, at vi har været meget anderledes overfor hende. Hun er bare anderledes.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe ham? Kan vi gøre ham mere robust, eller skal man acceptere at sådan er han bare?
Situationen er frustrerende for alle parter.
Hilsener herfra