Svar: Vil ikke ligge selv - 4 mdr.

22. juni 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Det lyder som om at du har en rigtig tryghedssøgende lille fyr og det er dejligt at du er så meget om ham som du er. Det har han naturligvis brug for og det er flot at du så ofte prioriterer ham før alt andet.

Men som du selv skriver, så kan det jo heller ikke nytte noget at du går ned med flaget og ikke når selv at komme i bad eller få noget at spise, eller får klaret bare en lille smule af de daglige praktiske gøremål.

Derfor må du et eller andet sted også sige til dig selv, at hvis han er blevet skiftet, har fået mad, er blevet snakket med, nusset om, leget med, stimuleret osv. så sker der altså ikke noget ved at han ligger lidt for sig selv en gang imellem, heller ikke selvom det ikke passer ham og han bliver sur.

Måske vil netop det at han en gang imellem får lov til at blive sur, få ham til at sparke lidt mere, bruge sig selv mere fysisk, hvorved han pludselig får flyttet på sig selv. Det er vigtigt fordi jo mere mobil han er, jo mere han lærer at gøre selv, jo mere vil han jo kunne ligge selv.

Det er en lidt hård periode lige nu, for det er naturligvis begrænset, hvor meget han kan. Det hjælper når han om nogle måneder begynder at kunne sidde mere op, sidde i sin høje stol (ca 6 måneder) og på den måde være lidt mere med. Det hjælper når han begynder at kunne sidde frit på gulvet, begynder at kunne kravle osv. så kan du kalde på ham, få ham til at komme til dig, så du ikke skal komme til ham hele tiden. På den måde arbejder tiden altså for jer og det vil blive anderledes, hvis det er nogen trøst.

Når du går i bad, så skal du naturligvis sørge for at han er i nærheden og ikke kan komme til skade. Måske kan du tage ham med ud på gulvet, han kan ligge på sin puslepude imens du bader, nogle bruger også deres skråstol i denne ...

Annonce

... forbindelse, men han kan som sagt fint ligge på gulvet. Måske er gulvet lidt sjovere end skråstolen fordi han så kan bevæge sig mere - måske har han det modsat og synes bedre om skråstolen fordi han i den kan se bedre ...

Det er som du skriver vigtigt at han kan se dig og samtidig også vigtigt at du har mulighed for at få dig et bad, det giver jo trods alt lidt overskud og man får det bedre bagefter.

Når du triller ham i barnevognen så prøv at elevere ryglænet, hvis der er et sådan. Han er for lille til at sidde rigtigt, men han kan godt tåle at sidde lidt skråt. Så kan du starte med at lade ham sidde og kigge ud, slå evt. kalechen lidt ned, så han kan se lidt himmel og når han så er parat til at sove, så lægger du ham ned, så han sover fladt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er frustrerende at være forældre nogle gange og det ændrer sig som sagt lidt hele tiden. Nogle babyer græder rigtig meget, nogle vil slet ikke sove, nogle skal bare aktiveres hele tiden, andre skal bare bæres rundt ustandselig osv. så derfor er det helt naturligt, at man som mor engang imellem føler, at tingene bliver for meget.

Det vil måske være rart for dig at overveje, hvad der betyder rigtig meget for dig, hvad du savner nu hvor du er mor og skal gå hjemme. Måske er det at kunne løbe en tur, eller gå på cafe med en veninde. Måske er det at få mulighed for at sætte sig og læse en sladderblad i en time uden overhovedet at blive forstyrret eller skulle tænke på andet, måske er det noget helt andet. Men prøv at overveje, hvad det kunne være og så aftal med din kæreste/mand, hvordan du kan få mulighed for dette. Bare det at kunne gøre en af de ting man måske savner kan gøre en verden til forskel og give lidt mere overskud imens denne periode står på.

Rigtig meget held og lykke og rigtig god sommer til jer alle 3:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder