Svar: 14 uger og morglad

20. oktober 2022

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Kære Maria Louise

Tak for dit brev :) Der er sandsynligvis lidt forskelligt, som spiller ind hos jer :)

Udviklingsmæssigt sker der rigtig meget med lillebror lige nu. I 3-4 måneders alderen begynder han nu at opleve verden større og mere bevidst. Det betyder, at han fornemmer mere og mere tydeligt rummet, som han er i, han kan se længere, kikker fra den ene ende af rummet til den anden og har generelt en større rumfornemmelse.

I oplever sandsynligvis også, at det er lettere at få kontakt med ham, når man f.eks. sidder på den anden side af bordet, fordi han netop ser længere og fascineres af ting og personer, som nu er mere på afstand :)

Han kan også begynde at lade sig forstyrre under spisning. Når du sidder og ammer ham, så slipper han måske brystet, smiler til dig, pludrer med dig, tager fat og dier igen, slipper atter, pludrer lidt mere, tager fat igen - og hvis far eller storebror kommer ind i rummet, så slipper han brystet, kikker efter far eller storebror, fordi det pludselig er mere spændende at kikke på verden, end det er at spise :)

Han skelner i denne alder også meget mellem, hvorvidt han er hjemme eller ude. Mange forældre oplever f.eks., at børn i denne alder bliver kede af det, når de er i byen, men lige så snart de træder ind af døren derhjemme, så falder barnet helt til ro og opfører sig som om, at intet er sket...

Han begynder i denne alder også at skelne mere og mere bevidst mellem kendt og fremmed. Han kan f.eks. begynde at blive rigtigt ked af det, hvis bedsteforældre, venner eller andre tager ham op og vil holde ham. Og det samme kan ske, hvis far f.eks. forsøger at lege, trøste osv., så er han pludselig mest tryg i mors favn, men vil ofte gerne snakke og småpludre med far, når han kan sidde hos mor imens...

Det handler altså højst sandsynligt om alder og udvikling, og det er ...

Annonce

... rigtig godt, at du (I) forsøger at tage det stille og roligt. I skal være opmærksomme på, at lillebrors overskud naturligt vil være større, hvis han sover godt, og en begyndende fast rytme kan være med til at skabe tidspunkter, hvor far og søn naturligt kan have større glæde af hinanden.

Med den alder lillebror har, vil det ofte være en god idé at arbejde på en 3-lure-om-dagen rytme - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Imellem sine lure skal han være vågen og aktiv, så du på den måde hjælper ham til at få en dag, som er inddelt i perioder, hvor han bruger sig selv motorisk og mentalt - og perioder, hvor han så hjælpes til at sove. Han er ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby, og nogle gange vil han f.eks. godt kunne gabe - ikke fordi han er træt og skal puttes, men fordi han keder sig og har brug for, at I leger lidt mere.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er også helt naturligt, at han har perioder, hvor han bare ligger og kikker ganske stille, studerer omgivelserne, følger med sine øjne og bliver fanget af f.eks. en lysplet på væggen, der bevæger sig, bladene i vinden eller lignende. Det kaldes "stille årvågenhed". Du må gerne lade ham ligge og på denne måde kikke, han behøver ikke intens kontakt hele tiden, og når han er klar til din kontakt, så vil han højst sandsynligt begynde at give lyd fra sig. Det kan være små-pludren eller små smask, og når du kikker på ham, stikker han dig et stort smil og viser dig, at han er klar til, at I pludrer, synger, leger, tumler, hygger... det kan også være, at han begynder at græde lidt, måske har han brug for mere mad, eller brug for en ren ble, brug for at blive taget op eller måske brug for at blive puttet..

Jeg håber, at det giver lidt idé om, hvad der sker hos jer - og at du kan bruge mine tanker lidt videre:)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig god weekend :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor