Svar: Hæve underlaget i barnevognen

13. september 2022

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål:)

Det lyder, ud fra det du beskriver, umiddelbart som et forsøg at se om ikke jeres dreng vil blive gladere for sin barnevogn, hvis han ligger lidt mere eleveret :)

Du har dog helt ret i, at han ikke bør støttes siddende med puder, men du kan godt elevere ryglænet, som det lyder som om, at jeres barnevogn netop giver mulighed for. Det vil sige, at hele madrassen skal være eleveret, så han ligger lidt højere med hovedet. Du kan godt være heldig, at det vil gøre, at han så vil vænne sig mere til vognen og finde ud af, at det kan være okay at være i den.

Et spædbarns ryg er meget blød og har en "C-kurve" i modsætning til ældre børn og voksne, hvor ryggen har en "S-kurve". Det lille barns ryg får styrke, og musklerne udvikles mere og mere, jo mere barnet ligger på maven. Derfor skal spædbarnet ligge på maven dagligt, og fra maveliggende stilling øve sig i at strække sig, række ud efter ting, trille, dreje om egen akse osv. Gradvist bliver ryggen stærkere, kroppen strækkes ud, der begynder at kommer et svaj i lænden, og barnet får styrke til på sigt at kunne sidde og senere kunne stå og gå.

Hvis man stabler barnet op med puder, så barnet sidder, før det egentlig er parat til det, så er det dårligt for ryggen og dermed for barnets motoriske udvikling. Barnet vil komme til at sidde og "hænge" og "falde sammen" i ryggens led, og får således ikke den styrke i ryggen, som egentlig er nødvendig for at kunne sidde - og "C-kurven" vil blive fastholdt i længere tid. Derfor anbefales det, at børn ...

Annonce

... ikke sidder, før de selv er parate til det, og at man ikke stabler dem op med puder.

Hvis barnet har ligget meget på maven, triller godt omkring, drejer om egen akse osv. så vil de fleste børn omkring 6 måneders alderen kunne sidde kortvarigt i høj stol, når de får skemad. Og i 7-8 måneders alderen, vil barnets ryg ofte være stabil nok til, at barnet kan sidde rank op i længere tid. Anbefalingen er normalt, at man ikke stabler barnet op med puder, men venter på at barnet selv kan komme fra mave til kravlestilling og derfra op at sidde - for det er netop tegn på, at ryggen er stærk nok.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I det hele taget anbefales det, at man lader barnet ligge på maven så meget som muligt og skruer ned for brugen af forskellige babystole som f.eks. skråstole, sækkestole og lignende, hvor barnet sidder i fastlåste stillinger. Undtaget herfra er autostolen, som barnet sikkerhedsmæssigt skal være i, når man kører bil - men man bør ikke tage autostolen ud af bilen, stiller den i indkøbsvognen osv. imens man handler. Den er kun til brug i bilen og ikke andre steder.

På samme måde kan det ikke anbefales, at man stabler barnet op med puder i barnevognen, men du kan som sagt godt elevere madrassen, så din dreng ligger lidt højere med hovedet og kan kikke lidt ud, når I triller af sted, hvis dette kan hjælpe ham med at blive glad for sin barnevogn. Du kan også prøve at tage kalechen lidt ned, så han får lidt mere udsyn. Og når han så bliver træt og skal sove, så kan du lægge ham fladt ned igen.

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor