Svar: Hæve underlaget i barnevognen
13. september 2022
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål:)
Det lyder, ud fra det du beskriver, umiddelbart som et forsøg at se om ikke jeres dreng vil blive gladere for sin barnevogn, hvis han ligger lidt mere eleveret :)
Du har dog helt ret i, at han ikke bør støttes siddende med puder, men du kan godt elevere ryglænet, som det lyder som om, at jeres barnevogn netop giver mulighed for. Det vil sige, at hele madrassen skal være eleveret, så han ligger lidt højere med hovedet. Du kan godt være heldig, at det vil gøre, at han så vil vænne sig mere til vognen og finde ud af, at det kan være okay at være i den.
Et spædbarns ryg er meget blød og har en "C-kurve" i modsætning til ældre børn og voksne, hvor ryggen har en "S-kurve". Det lille barns ryg får styrke, og musklerne udvikles mere og mere, jo mere barnet ligger på maven. Derfor skal spædbarnet ligge på maven dagligt, og fra maveliggende stilling øve sig i at strække sig, række ud efter ting, trille, dreje om egen akse osv. Gradvist bliver ryggen stærkere, kroppen strækkes ud, der begynder at kommer et svaj i lænden, og barnet får styrke til på sigt at kunne sidde og senere kunne stå og gå.
Hvis man stabler barnet op med puder, så barnet sidder, før det egentlig er parat til det, så er det dårligt for ryggen og dermed for barnets motoriske udvikling. Barnet vil komme til at sidde og "hænge" og "falde sammen" i ryggens led, og får således ikke den styrke i ryggen, som egentlig er nødvendig for at kunne sidde - og "C-kurven" vil blive fastholdt i længere tid. Derfor anbefales det, at børn ikke sidder, før de selv er parate til det, og at man ikke stabler dem op med puder.
Hvis barnet har ligget meget på maven, triller godt omkring, drejer om egen akse osv. så vil de fleste børn omkring 6 måneders alderen kunne sidde kortvarigt i høj stol, når de får skemad. Og i 7-8 måneders alderen, vil barnets ryg ofte være stabil nok til, at barnet kan sidde rank op i længere tid. Anbefalingen er normalt, at man ikke stabler barnet op med puder, men venter på at barnet selv kan komme fra mave til kravlestilling og derfra op at sidde - for det er netop tegn på, at ryggen er stærk nok.
I det hele taget anbefales det, at man lader barnet ligge på maven så meget som muligt og skruer ned for brugen af forskellige babystole som f.eks. skråstole, sækkestole og lignende, hvor barnet sidder i fastlåste stillinger. Undtaget herfra er autostolen, som barnet sikkerhedsmæssigt skal være i, når man kører bil - men man bør ikke tage autostolen ud af bilen, stiller den i indkøbsvognen osv. imens man handler. Den er kun til brug i bilen og ikke andre steder.
På samme måde kan det ikke anbefales, at man stabler barnet op med puder i barnevognen, men du kan som sagt godt elevere madrassen, så din dreng ligger lidt højere med hovedet og kan kikke lidt ud, når I triller af sted, hvis dette kan hjælpe ham med at blive glad for sin barnevogn. Du kan også prøve at tage kalechen lidt ned, så han får lidt mere udsyn. Og når han så bliver træt og skal sove, så kan du lægge ham fladt ned igen.
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske