Brev:
Putning og morsyge
13. september 2022
Alder:
2 år, 6 mdr.
Putning og morsyge
Kære Helen.
Jeg har tidligere skrevet til dig om putning og skriver nu igen fordi det nu længe har været svært - ja faktisk tænker jeg vil skal starte lidt forfra.
Vores dreng er nu 2,5 og vi er blevet ved med at Far og Mor- mig, skiftes til at putte. Siden i sommers har det dog taget uforholdsvis mæssig lang tid- fra 1,5 time på en god dag - til som regel 2-3 timer!
Om tidspunkter.
Han skal op kl 6 mindst en dag om ugen,. De andre dage vågner han af sig selv ig er det meget forskelligt om han sover til kl 630, 7 eller endda 8 eller 9. Middagslur svinger fra 2 -3 timer herhjemme og fra 1,5-3 i vuggestuen.
Vi putter fast kl 19 (plus minus en halv time)
Der er meget stor forskel tror jeg, på når jeg putter og når det er Far. Far leger lidt og siger på et tidspunkt at nu skal han sove og synger. Så sover han. Det tager ialt op til 2 timer. Jeg har nok tendens til at lade ham lege lidt længere. Han bliver puttet i vores seng og lagt i sin tremmeseng når han er faldet i søvn. Han leger lidt med sine små lego-dyr, vi læser bøger, ind i mellem vi lhan op i sin egen seng med en bog eller bamse - ind i mellem leger han 'butik' og vælger flere bøger og bamser. Han er også begyndt at ville have legetøj fra stuen og mad og vand (som jeg giver ham fordi jeg tror han rent faktisk er sulten når han kan guffe f.eks to bananer).
På det seneste er han begyndt at vågne om natten også og ikke kunne falde i søvn uden at få mad. og sang. og bog og ren ble.. Det tager op til 1.5 time.
Men det der bekymrer os er Morsyge - han VIL ikke puttes af Far og det er nu nået til at han så snart han ser Far efter arbejde begynder at tale om at han vil puttes af Mor- (han ved godt at vi skiftes og det er helt regelmæssigt - han har aldrig fået lov at bestemme det) Vi er gode til at sige jamen far er da også god og Mor siger godnat - men han vil lige prøve..
Vi diskuterer lidt om Morsyge er normalt og naturligt og noget han vokser fra - eller om det er fordi det er sjovere at blive puttet af Mor..
Det skal sige at han samtidig kæmper lidt med at kunne lide at komme i vuggestue hvor han er 3 dage om ugen - de andre 2 er han hjemme.
Vi har overvejet at kaste håndklædet i ringen og bare lade Mor putte - men dels putter den anden den store (pige 11 år som lige skal havet et kram og vide der er en) og dels er vi nervøse for om Far så nogensinde 'får lov' eller om vores dreng vil opleve det som noget han må bestemme...
Det var vist det - håber du kan give et godt råd
PS: Vi er meget fint tilfredse med at han sover i vores seng - og han har ikke eget værelse endnu.
Med venlig hilsen
Stina