Putning og morsyge

13. september 2022

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Putning og morsyge

Kære Helen.

Jeg har tidligere skrevet til dig om putning og skriver nu igen fordi det nu længe har været svært - ja faktisk tænker jeg vil skal starte lidt forfra.

Vores dreng er nu 2,5 og vi er blevet ved med at Far og Mor- mig, skiftes til at putte. Siden i sommers har det dog taget uforholdsvis mæssig lang tid- fra 1,5 time på en god dag - til som regel 2-3 timer!

Om tidspunkter.

Han skal op kl 6 mindst en dag om ugen,. De andre dage vågner han af sig selv ig er det meget forskelligt om han sover til kl 630, 7 eller endda 8 eller 9. Middagslur svinger fra 2 -3 timer herhjemme og fra 1,5-3 i vuggestuen.
Vi putter fast kl 19 (plus minus en halv time)

Der er meget stor forskel tror jeg, på når jeg putter og når det er Far. Far leger lidt og siger på et tidspunkt at nu skal han sove og synger. Så sover han. Det tager ialt op til 2 timer. Jeg har nok tendens til at lade ham lege lidt længere. Han bliver puttet i vores seng og lagt i sin tremmeseng når han er faldet i søvn. Han leger lidt med sine små lego-dyr, vi læser bøger, ind i mellem vi lhan op i sin egen seng med en bog eller bamse - ind i mellem leger han 'butik' og vælger flere bøger og bamser. Han er også begyndt at ville have legetøj fra stuen og mad og vand (som jeg giver ham fordi jeg tror han rent faktisk er sulten ...

Annonce

... når han kan guffe f.eks to bananer).

På det seneste er han begyndt at vågne om natten også og ikke kunne falde i søvn uden at få mad. og sang. og bog og ren ble.. Det tager op til 1.5 time.

Men det der bekymrer os er Morsyge - han VIL ikke puttes af Far og det er nu nået til at han så snart han ser Far efter arbejde begynder at tale om at han vil puttes af Mor- (han ved godt at vi skiftes og det er helt regelmæssigt - han har aldrig fået lov at bestemme det) Vi er gode til at sige jamen far er da også god og Mor siger godnat - men han vil lige prøve..

Vi diskuterer lidt om Morsyge er normalt og naturligt og noget han vokser fra - eller om det er fordi det er sjovere at blive puttet af Mor..
Det skal sige at han samtidig kæmper lidt med at kunne lide at komme i vuggestue hvor han er 3 dage om ugen - de andre 2 er han hjemme.

Vi har overvejet at kaste håndklædet i ringen og bare lade Mor putte - men dels putter den anden den store (pige 11 år som lige skal havet et kram og vide der er en) og dels er vi nervøse for om Far så nogensinde 'får lov' eller om vores dreng vil opleve det som noget han må bestemme...

Det var vist det - håber du kan give et godt råd

PS: Vi er meget fint tilfredse med at han sover i vores seng - og han har ikke eget værelse endnu.

Med venlig hilsen
Stina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig