Svar: Samlejebevægelser

2. juni 2022

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Kære Sally

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Det er rigtig godt, at du har tjekket, at jeres datter ikke virker til at have ondt eller kløe, rødme eller lignende i skridtet eller bleområdet, for det skal naturligvis udelukkes :) Når det så er sagt, så lyder det faktisk som om, at jeres datter søger en genital stimulering.

Det er helt normalt, at små børn "grubber" sig eller onanerer. Vi ved i dag, at børn har en seksualitet, men at den er meget anderledes end voksnes - og når jeres datter gnubber sit underliv, - når hun sidder hos jer, i sin seng eller f.eks. i bæreselen, så er det sandsynligvis, fordi hun oplever det som en meget behagelig og dejlig følelse. Det er ikke fordi hendes kønsorganer er i fokus, og det er ikke fordi hun bevidst forsøger at tilfredstille sig selv på en seksuel måde - det er mere, fordi det føles rart og for hende er en dejlig sansemæssig oplevelse.

Du nævner, at det ofte sker i forbindelse med, at jeres datter er træt og udkørt, og det virker til at være en måde, hun finder ro på - du nævner også, at det sker flere gange om dagen. Når børn onanerer meget, så skal man være opmærksom på, om det gøres i situationer, hvor børn har særlig grund til at søge beroligelse - altså om noget stresser jeres datter. Derfor kan det være en god idé at medtænke, om I måske skal prøve at skabe tid til ro og fordybelse i hverdagen og måske hjælpe hende med at koble fra på en anden måde. Måske har hun brug for færre aktiviteter i hverdagen. Det kan også være, at hun vil have glæde af, at I giver hende lidt babymassage, smører hende med creme og lignende, som får hende til at slappe af i kroppen, og som samtidig giver hende en dejlig ro og fysisk kontakt og nærhed, som kan erstatte hendes behov for selvberoligelse via onani...

Det kan også være en god idé ...

Annonce

... at overveje, hvordan hun har det i dagpleje eller vuggestue. Gør hun det også der? Hvor tit gør hun det? I hvilke situationer gør hun det - er det f.eks. når der er meget larm og uro og derfor en måde for hende at "trække sig væk og skabe ro" - og hvordan reagerer dagplejer eller pædagoger på, at hun gør det - bliver hun afledt, får hun ekstra opmærksomhed, skæld ud eller....?

Det er som udgangspunkt normalt, at små børn onanerer eller finder det dejligt at "gnubbe" sig.. men det kan være problemfyldt, hvis barnet begynder at bruge det som en bevidst strategi til at finde ro - f.eks. hvis der er for meget støj, for meget uro, sker for mange ting, og hun føler sig stresset, hvis hun føler, at hun ikke bliver set, ikke får opmærksomhed osv. I givet fald er det vigtigt at give hende den nærhed og fysiske kontakt, som hun har brug for - så behovet for selvberoligelse kan træde i baggrunden og gradvist komme til at fylde mindre og mindre :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Når I oplever, at hun gør det, så er det derfor super fint, at I forsøger at knuse, kramme, kysse, kilde osv. i stedet, så hun på den måde får masser af nærhed og tæt kontakt. Hvis hun protesterer over dette, så prøv at aflede hende ved at tilbyde hende noget at spise eller drikke, finde noget legetøj, en bold eller lignende frem, som hun i stedet kan blive optaget af. Så I skifter helt situation og på den måde får hende ud af det :)

I skal ikke sige nej eller begynde at skælde ud, det er vigtigt, at hun ikke oplever det, hun gør, som forkert. Derimod skal I blot forsøge at aflede hende og give hende opmærksomhed og hjælp til at finde ro på en anden og mere hensigtmæssig måde. Da hun ikke er ældre, end hun er, så er hun sandsynligvis forholdsvis let at få afledt og hjulpet videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :) Og rigtig god pinse :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.