Svar: Hiver sig i håret

13. maj 2022

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Kære Mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål om, når baby hiver sig i håret :)

Først - det lyder meget normalt. Babyer hiver ofte sig selv i håret, når de er trætte. Det er ofte en måde at berolige sig selv på, ligesom de også kan gnide øjnene eller næsen i forbindelse med træthed.

De kan også hive sig i håret, hvis de f.eks. har ondt i ørerne. Er det tilfældet, så vil de ofte også virke pylrede og kede af det, og du vil normalt ikke være i tvivl om, at han ikke er helt frisk...

Der er dog også den mulighed, at han har fundet ud af, at når han hiver sig i håret, så får han en særlig reaktion fra jer. Du/I bliver jo tydeligt meget bekymret, og han lyder til at være en meget bevidst dreng og derfor meget bevidst om, at når han hiver i sit hår, så ser mor og far bekymrede ud - og det vil han naturligt undersøge.

Han er stille og roligt igang med at finde ud af, hvad det han gør, gør ved andre. Og børn i 9-10 måneders alderen kan f.eks. godt finde på at smide maden på gulvet, eller banke skeen i grøden, eller tage grøden med fingrene og smøre den ud i håret, eller komme maden op i vandglasset - både for at studere, undersøge, lære om mad, konsistens, tyngekraft osv. Men også for at undersøge mors og fars reaktion. Og det samme kan altså ske med håret.

Prøv derfor om I kan aflede ham, når han begynder på det, så noget andet bliver mere interessant, og han derved glemmer det. Hvis I siger "nej", ...

Annonce

... sidder og ryster på hovedet, begynder at holde hans hænder eller trækker hans hænder væk eller lignende, så får det, han er igang med, ekstra meget fokus, og det vil øge hans interesse for at blive ved. Jo mere I kan aflede ham og få ham på andre tanker, jo bedre vil det være.

Jeg tror derfor mere, at det er en interesse for at undersøge jeres reaktion, end det er en interesse for at undersøge sig selv :) Derfor, jo mere afslappet I kan tage det, jo mindre fokus I kan give det, jo mere I kan dreje hans opmærksomhed hen på andre ting, så han glemmer det, jo bedre er det:)

Jeg tænker ikke, at han får bare pletter, i givet fald, så vil det være meget voldsomt, det vil jo gøre ondt, hvis han igen og igen hiver så store totter hår ud af hovedet, så han burde stoppe, før det kommer så langt... Men vær bevist om jeres reaktion.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Giv ham også alternativer til at hive i sit hår. Det er godt, hvis I kan give ham mad i hånden, som han kan sidde med - både små hapsere, som spises med fingrene og pincetgreb, men også større stykker, som han kan sidde med i hånden og gnave af. Giv ham også gerne en gaffel i hånden, som han kan begynde at spise med nu. Så hans hænder bliver brugt til noget andet og mere hensigtsmæssigt end at hive i sit hår - og så han på den måde igen afledes og får fokus på noget andet.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver ro med på vejen :)

Rigtig god st. bededag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os