Brev:
7 årig storesøster slår lillesøster på 5 år
13. maj 2022
Alder:
7 år, 5 mdr.
7 årig storesøster slår lillesøster på 5 år
Hej Helen,
Vores datter slår flere gange om ugen sin lillesøster.
Storesøster er i skolen en meget vellidt pige, og opføre sig MEGET ordentligt - det er vigtigt for hende, at være en af de piger som altid høre efter og leger altid med alle. Hun er meget omsorgsfuld for andre og mine søstre tror mig ikke når jeg fortæller at vi hjemme har udfordringer. Nogle ville kalde hende et viljestærkt barn.
Eks. på at hun slår.
Det er lørdag kl. er 14 og pigerne sidder og maler. Jeg kan høre at hun driller lillesøster - hun forsøger at male på lillesøster, mens hun griner højlydt ( nærmest klukker af grin) og lillesøster skriger NEJ. Jeg står og lurer for at se hvad der sker. Det er anden gang hun forsøger at male på lillesøster, så jeg siger hun skal sætte sig på den anden side af bordet, så der er større afstand mellem dem. Hun kvittere med at give lillesøster en lussing med svingende arm - det er det hårdeste slag til dags dato.
Det udløser stuearrest i to timer ( det plejer at være i 20 min) Hun griner mig op i ansigtet så det udløser et “ingen legeaftaler i ugen efter” Hun slog i ugen før, så vi har lige haft en uge uden legeaftaler - det er en ny konsekvens, der udløses når hun slår. Hun griner nærmest klukkende og vil ikke gå ind på værelses, så jeg må bære hende derind. Vi køre meget med konsekvenser, men hun bliver mere og mere ligeglad med konsekvenserne, så de bliver også voldsommere og voldsommere eller det føler jeg, for hun elsker at have legeaftaler, men jeg er der, hvor jeg ikke ved hvad jeg skal gøre.
Hun elsker lillesøster og skriver mange kærlighedserklæringer til hende, men lillesøster glemmer ikke, og referere stadig til den jul i 2020, hvor storesøster sparkede hende i rykken. Der kan også ryge et “fucking bitch” af til mig undervejs.
Vi har prøver forskellige ting, men Hun bliver feks ikke på trappen, hvis hun får time out, eller kommer ind på værelses, så skal jeg side ved siden af. Hun kæmper for at komme væk fra trappen og løber så bare grinene rundt i stuen. Lader vi hende være føler hun, at hun har vundet, så vi løber nogengange efter hende og bære hende tilbage, men hun er snart så stor, at det ikke er en løsning.
Hun er ret reflekterende, så vi har også prøvet, at tale med hende, når hun er blevet sig selv igen, og så undskylder hun. Hun var ulykkelig da lillesøster på et tidspunkt ikke ville sige at hun elskede storesøster, fordi hun altid slår. Lillesøster slår kun meget lidt og det er i situationer, hvor lillesøster har sagt fra mange gange, men storesøster ikke respektere det - så bliver hun presset ud i at slå, for at få storesøster til at stoppe.
Hvordan får jeg storesøster til at stoppe med at slå?