7 årig storesøster slår lillesøster på 5 år

13. maj 2022

Kategori:
Alder:
7 år, 5 mdr.

7 årig storesøster slår lillesøster på 5 år

Hej Helen,

Vores datter slår flere gange om ugen sin lillesøster.
Storesøster er i skolen en meget vellidt pige, og opføre sig MEGET ordentligt - det er vigtigt for hende, at være en af de piger som altid høre efter og leger altid med alle. Hun er meget omsorgsfuld for andre og mine søstre tror mig ikke når jeg fortæller at vi hjemme har udfordringer. Nogle ville kalde hende et viljestærkt barn.

Eks. på at hun slår.
Det er lørdag kl. er 14 og pigerne sidder og maler. Jeg kan høre at hun driller lillesøster - hun forsøger at male på lillesøster, mens hun griner højlydt ( nærmest klukker af grin) og lillesøster skriger NEJ. Jeg står og lurer for at se hvad der sker. Det er anden gang hun forsøger at male på lillesøster, så jeg siger hun skal sætte sig på den anden side af bordet, så der er større afstand mellem dem. Hun kvittere med at give lillesøster en lussing med svingende arm - det er det hårdeste slag til dags dato.

Det udløser stuearrest i to timer ( det plejer at være i 20 min) Hun griner mig op i ansigtet så det udløser et “ingen legeaftaler i ugen efter” Hun slog i ugen før, så vi har lige haft en uge uden legeaftaler - det er en ny konsekvens, der udløses når hun slår. Hun griner nærmest klukkende og vil ikke gå ind på værelses, så jeg må bære hende derind. Vi køre meget med konsekvenser, men hun bliver ...

Annonce

... mere og mere ligeglad med konsekvenserne, så de bliver også voldsommere og voldsommere eller det føler jeg, for hun elsker at have legeaftaler, men jeg er der, hvor jeg ikke ved hvad jeg skal gøre.

Hun elsker lillesøster og skriver mange kærlighedserklæringer til hende, men lillesøster glemmer ikke, og referere stadig til den jul i 2020, hvor storesøster sparkede hende i rykken. Der kan også ryge et “fucking bitch” af til mig undervejs.

Vi har prøver forskellige ting, men Hun bliver feks ikke på trappen, hvis hun får time out, eller kommer ind på værelses, så skal jeg side ved siden af. Hun kæmper for at komme væk fra trappen og løber så bare grinene rundt i stuen. Lader vi hende være føler hun, at hun har vundet, så vi løber nogengange efter hende og bære hende tilbage, men hun er snart så stor, at det ikke er en løsning.

Hun er ret reflekterende, så vi har også prøvet, at tale med hende, når hun er blevet sig selv igen, og så undskylder hun. Hun var ulykkelig da lillesøster på et tidspunkt ikke ville sige at hun elskede storesøster, fordi hun altid slår. Lillesøster slår kun meget lidt og det er i situationer, hvor lillesøster har sagt fra mange gange, men storesøster ikke respektere det - så bliver hun presset ud i at slå, for at få storesøster til at stoppe.

Hvordan får jeg storesøster til at stoppe med at slå?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. februar 2024 | Sovevaner | 8 år, 7 mdr.

8-årig kommer ind til mor og far om natten

Kære Helen. Jeg skriver da mig og min mand ønsker at få dobbeltsengen...

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

21. november 2023 | Udvikling | 7 år, 4 mdr.

Dreng på 7 år, social udvikling

Kære Helen, Vi er forældre til en dejlig dreng på snart 7 et halvt år. Han...

5. oktober 2023 | Opdragelse | 7 år, 4 mdr.

7årig dreng

Hej Helen, Jeg har så mange ting jeg er usikker på, og ved ikke hvor jeg...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.