Svar: Fase hos 2-årig?
13. marts 2022
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære mor til 2årig :)
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lillesøster :)
Der er ingen tvivl om, at jeres datter lige nu brager igennem selvstændighedsalderen, og at en del af de konflikter, I har, handler om dette. Hun vil naturligt gerne bestemme mere selv og viser mere og mere egen vilje, og det kommer til udtryk både, når hun f.eks. skal have børstet tænder, eller når der skal hældes vand i glasset og hun insisterer på, at det skal være mor som gør det. Og et eller andet sted, er det jo rigtig positivt, at hun udvikler sin selvstændighed, men det er også rigtig hårdt :)
Jeres datter er igang med at finde ud af, hvordan verden fungerer. Hun er rigtig godt igang med at finde ud af, hvad det hun gør, gør ved jer. Det gælder f.eks. også når hun afviser far eller klynger sig til mor - det er også en måde at finde ud af, hvad det hun gør, gør ved andre. Når det så er sagt, så er der hos jer nok ingen tvivl om, at det faktum, at du stadig ammer og at du og jeres datter sover sammen om natten, hvor du ammer hende - at det spiller ind på hendes øgede behov for mor og hendes følelse af, at far ikke dur.
Du skriver, at du faktisk har forsøgt at stoppe amning flere gange uden held, og du skriver også, at lige nu ser du det ikke som en mulighed at stoppe, og at du tænker, at det er nødt til at vente til hun er faldet til i den nye børnehave... Jeg tænker, at det måske netop er en god idé at stoppe nu, før hun skal i børnehave, så hun stille og roligt bliver hjulpet med at finde ud af, at hun faktisk godt kan klare sig, uden at have mors bryster i nærheden - og så far måske kan komme lidt på banen, ligesom I gerne vil have at hun igen kan være sammen med sine bedsteforældre, uden at du skal være til stede:)
Lige da jeg læste dit brev igennem, så var min umiddelbare tanke, at man skulle sikre, at hun ikke havde ondt - og så skrev du, at hun havde sagt, at hun havde ondt i panden og at hun var set af ØNH-læge, og alt er fint. Det er rigtig godt, så er der umiddelbart ikke noget at komme efter her, så handler det nok om amning og alder....
Jeres datter lærer i samspil med andre. Hun har rigtig meget brug for at blive guidet, opmuntret, når noget er svært. Hun har brug for ros, når noget lykkes, og hun er med den alder hun har generelt meget følsom overfor hvordan I og andre regerer på hende, på det hun siger, og det hun gør. Hun kan blive rigtigt ked af det, hvis I eller andre irettesætter hende, skælder ud, siger nej, skubber hende væk (nu må du lige selv) osv. Verden er lige nu meget overvældende for hende, og det er i princippet rigtig godt, at hun søger en voksen (hos jer mor), men naturligivs skal andre også kunne tage lidt over.
Det er sandsynligvis svært for far at komme på banen, hvis du er hjemme, ligesom bedsteforældrene måske vil have bedre held med at tage pigerne med ud og lave noget uden for hjemmet, så mor og far ikke er der. Det at lave noget med far og bedsteforældre uden mor, vil for det første give dig lidt pause fra "dit lille hængetræ", men det vil også øve hende i, at det er helt okay at være væk hjemmefra og lave noget sammen med andre - som hun jo skal i børnehaven.
Jeg tænker ikke, at I skal skærme hende fra sociale, men at I måske skal prøve at lade far og bedsteforældrene lave noget med hende, som ikke foregår i hjemme. Stadig på en tryg måde - storesøster kan være med, så hun kan spejle sig i hende, klapvognen kan medbringes, så hun kan sidde trygt i den og observere andre mennesker osv. så hun på den måde finder ud af, at det faktisk ikke er så farligt, det er helt okay og sjovt. Sådanne ture kan I naturligt også lave, hvor mor er med - det er ikke sådan, at du altid skal holde dig helt væk:)
Når I får bedsteforældre eller andre på besøg, så lav en aftale om, at de ikke med det samme kræver en masse kontakt med jeres yngste datter. De kan bare sige hej til hende imens hun f.eks. sidder på din arm, og så kan de bare være tilstede, uden at ville presse hende til at interagere med sig. De kan f.eks. sætte sig ned på gulvet, begynde at lege lidt med noget af hendes legetøj, de kan lege med storesøster osv. Så lillesøster naturligt ser, at det ikke er farligt. Hun vil spejle sig i jer, i storesøster og afkode jeres signaler, og hvis I signalerer, at det her er hyggeligt, trygt og dejligt, så vil hun naturligt stille og roligt udvise mere og mere mod selv.
Det lyder som en super fin børnehave og et trygt mindre miljø for hende at være i, det lyder helt perfekt. Det er super godt, at I besøger stedet, prøver at lege på legepladsen, læser bøger om at gå i børnehave osv. Alt det skal I endelig fortsætte med:)
Det er super godt, at I har mulighed for at give hende korte dage, når hun skal i børnehave. Det giver mulighed for, at I kan være der sammen med hende til at starte med, så hun har jer som den sikre base og derfra så kan studere og igen gradvist få modet til at prøve lidt på egen hånd, hvor hun mærker, at I stadig er der. Og så må I tale med pædagogerne om, hvor hurtigt I skal gå, så hun også lærer at sige farvel, vinke til jer og hjælpes af en pædagog igang med legen derefter. Så hun ved genkendelighed også stille og roligt føler tryghed og finder ud af, at det ikke er farligt.
Det kan være rigtig godt at være der i starten, men hvis I bliver siddende for længe, så kan det nogle gange gøre, at I får signaleret, at her er noget, som ikke er helt godt, noget som I er nødt til at holde øje med og derfor har svært ved at gå - og det vil gøre hende ekstra utryg og gøre, at hun så bliver ekstra ked af det, når I går. Derfor er det en balance mellem at være der, så hun er tryg, men ikke være der så længe, at hun faktisk bliver utryg af det.
Det er også vigtigt, at I aftaler med en fast pædagog, at hun/han tager sig af hende, når I går. Så i afleverer jeres datter i favnen på pædagogen, fordi I på den måde signalerer "nu går jeg, pædagogen passer på dig" og så går I og pædagogen hjælper jeres datter med at vinke farvel og komme videre med dagen.
Og så skal I også tale med pædagogerne om, på hvilket tidspunkt I bedst kan aflevere jeres datter på, både fordi det vil være godt ,at der er en pædagog som kan tage imod hende, men også fordi der kan være mere eller mindre uro. Det kan godt være, at det er bedre at aflevere hende f.eks. kl 7.30 end det er kl. 09, så hun lige kan nå at lande før alle børnene er mødt ind.
Med hensyn til dit spørgsmål omkring hvorvidt der findes gode råd, når man f.eks. skal gøres klar til nat med tandbørstning, ble og nattøj - og man har en bestemt 2årig - så vil jeg anbefale bogen Freddy & Fantasine på nullermandssafari. Den er lavet af en mor, da hun opdagede tandbørstningen give problemer... Du kan læse mere på fantasine.dk. Den vil passe rigtig godt ind i jeres anerkendende tankegang, da den netop er bygget op med vers og en simpel leg, så fokus fjernes fra konflikterne.
jeg håber, at jeg er kommet lidt omkring det hele og at du er hjulpet lidt videre på vej - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske