Fase hos 2-årig?

13. marts 2022

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Fase hos 2-årig?

Kære Helen.

Vores yngste på 2 år og 4 måneder er generelt en kvik, viljestærk pige, der også er glad for tryghed.

Hun er foran for sin alder sprogligt og også motorisk (selvom hun virker lidt hypermobil, har hun gået, løbet, hoppet osv tideligt, er god til at gå på balance, klatre osv).

Da hun blev 2 år, havde hun et par måneder i en rigtig god periode, men det er vendt.
Hun har de to sidste måneder været i en periode, hvor hun dels tydeligt har sin egen mening om mange ting (hvilket nok er naturligt i forhold til selvstændighedsalderen, men fylder meget i vores familie), dels er meget mor-syg, hvilket også fylder. Hun har tidligere været lige glad for mor og far, men nu kan hun være ret afvisende overfor far. Hun kan f.eks gå i baglås over at far henter et glas vand og insistere på at det skal være mor. Vi prøver at lade far lave så mange hyggelig ting med hende som muligt, i håb om at det hurtigt vender igen, så vi begge kan blive ligeværdige igen - f. eks lade far overtage svømning, som hun er glad for.

Hun har aldrig været et barn der har kastet sig i armene på fremmede, men havde fået opbygget en god og tryg relation til bedsteforældre, hvor hun løb dem glad i møde når de kom og hyggede sig med historielæsning, leg mv. Derfor var det dejligt når de kom og en hjælp, hvor man kunne ordne lidt praktisk mens de hyggede med børnene.

Den seneste tid er hun dog, udover at være blevet morsyg og have ramt selvstændighedsalderen i stor stil, begyndt at gå i baglås når der kommer gæster, også selvom det er bedsteforældrene. Det betyder at hun bliver total omklamrende, lidt klynkende, ekstra morsyg og ekstra krævende. Derfor er det meget belastende at have besøg af faktisk alle - også bedsteforældre. Hun afviser dem og vil ikke længere lege med dem, men hænger på mig. Så fra at det var en hjælp, er det nu meget lettere de ikke er her.

Der har ikke umiddelbart været nogen ændringer i hendes hverdag. Hun går i privat dagpleje og det har været naturlig udskiftning af et par børn og er nu primært små børn tilbage. Hun er ikke ked af at blive afleveret i dagplejen og har aldrig været det. Hun har korte dage.

Hun skal selv starte i en lille privat børnehave til maj (hvor de kan starte fra 2 år - hun er 2,5 år til maj). Det er et lille trygt miljø, hvor børnene er i små grupper på 4-6 børn, men selvfølgelig stadig noget andet end dagplejen. Rigtig dårlig timing når hun er i en dårlig periode pt. Er der noget vi kan gøre for at gøre hende klar?

Er det mon bare en udviklingsfase? Og hvordan hjælper vi hende bedst videre? Vi vil jo ikke have hun bliver bange for andre mennesker og det er tydeligt hun reagerer på andre mennesker lige nu, værst når de kommer hjem hos os. Hun italesætter selv ind i mellem at hun er bange for forskellige ting, men ser ikke ...

Annonce

... bange ud når hun siger det, så ved ikke om det er reelt eller bare noget hun har hørt.

Hvordan hjælper vi hende bedst videre? Skal vi skærme hende eller opsøge det sociale. (Selv har jeg mest lyst til at trække mig, fordi det er så anstrengende.)
Er der noget vi overser?

Og er der mon nogen der har gode råd til håndtering er “gøre klar til nat” (tandbørstning, ren ble og nattøj) af en bestemt 2-årig, da dette har udviklet sig dumt de sidste par uger. Hun er naturligvis træt og vil bare ikke. Vi har prøvet at gøre mere og mere for at undgå en konflikt, aflede, lade hende vælge om det er mor eller far, vælge hvor hun vil gøres klar osv. men dette har tilsyneladende bare været en glidebane og nu er der ingen mulighed andet end mod hendes vilje, hvilket vi absolut ikke bryder os om. Men enten bliver det med skrig og gråd eller også bliver det ikke gjort. Og det er jo nødvendigt med tør ble og tandbørstning

Generelt har vi en anerkendende tilgang, prøver at sætte ord på tingene hendes følelser og frustrationer og vi vælger “vores kampe”, således at vi holder fast der hvor det er væsenligt (f. eks ren ble, flyverdragt når det er koldt osv.), men prøver ellers at minimere mulige konflikter.

Som ekstra info kan vi fortælle;
Hun har en god og sund relation til sin storesøster på 4, de leger godt sammen, forskellige typer af lege, de kan selvfølgelig have små konflikter, mest når de er trætte, men de har meget glæde af hinanden.
Hun er også kærlig meget overfor os i familien (mor, far og søster) - f. eks krammer, fortæller hun elsker os osv.
Hun har altid sovet meget dårligt. Sover med mig om natten og bliver stadig ammet om natten, hvilket jeg egentlig gerne ville stoppe, det er bare ikke et godt tidspunkt nu og heller ikke før hun er faldet til i den nye børnehave. (Vi har prøvet af flere omgange uden succes.)

Hun har en håndfuld gange de seneste uger sagt, at hun har ondt i panden når vi vågner. Dog har hun kun nævnt det en enkelt gang der og ikke når vi er stået op. Hun har ikke været forkølet, så har fået undersøgt hende af en øre-næse-halslæge der ikke fandt noget. Har bestilt en tid hos vores egen læge, men får næppe meget ud af det.

Vi håber at du kan komme med et par råd i forhold til, hvordan vi arbejder med hendes afstandtagen til andre mennesker - særligt når de kommer på besøg her. Også gerne om der er noget vi kan gøre for at forberede til børnehave, når hun nu er i en dårlig periode? Vi taler selvfølgelig om det, dagplejemor læser bøger om det og vi vil tage over og lege på børnehavens legeplads. Vi afsætter en måned til indkøring tænker vi…
Og som nævnt, hvis du har gode råd til klargøring til nat, så modtager vi dem meget gerne :)

På forhånd mange tak for dine altid gode råd!

Mange hilsner
Mor til en dejlig og lidt krævende 2-årig:)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)