Svar: Vil ikke have børstet tænder - 10 mdr.
7. august 2021
Alder:
10 mdr.
Kære Caroline
Tak for dit brev :)
Med den alder din dreng har nu, så er det for mange børn en refleks at lukke munden og bide sammen, når man kommer med tandbørsten. Han kan simpelthen ikke finde ud af at holde munden, åben imens du børster - og derfor bliver han voldsomt frustreret og ked af det, stritter imod.
Det gør det naturligt ikke lettere, at tandbørstningen ofte foregår på tidspunkter, hvor din dreng er træt, og hans overskud derfor ikke særlig stort. Og så er det naturligt frustrerende for dig, fordi du jo ved, hvor vigtigt det er at børste tænderne, så derfor er det bare rigtig hårdt, når han er så meget imod det, og I ender sikkert med begge at køre op og stresse over det...
Det kan være en idé at lade ham sidde på dit skød med ryggen mod dig, så du kan holde om ham, evt. støtte hans hoved med den ene hånd, imens du børster hans tænder.
Det kan også være en idé at sætte ham foran et stort spejl, så han kan se, hvad der foregår og følge med i det hele.
Tandbørsten bør være lille og blød og brug en lille mængde tandpasta, lad ham gerne selv sidde med tandpastatuben i hånden imens.
Nogle børn vil hellere acceptere tandbørstningen, hvis de kan ligge ned på puslebordet imens, så det kan naturligvis også forsøges :)
Derudover er det ofte en god idé at synge en tandbørste sang, eller du kan downloade en tandbørste app til telefonen, som han kan sidde og kikke på, imens I børster.
Jeg synes også, det er helt okay, at I sætter jer foran fjernsynet og ser en "tandbørste-film" eller lignende, imens tænderne bliver børstet. Det kan være hyggeligt, og han kan hurtigt lærer musikken og lydene at kende, og ved at nu er det tandbørste tid. Det kan være en form for genkendelig afledning, som får det til at lykkes, og det er som sagt også helt okay :)
Det er super godt, at du børster både morgen og aften. Prøv at komme forbi alle 3 områder: indersiden af tænderne, ydersiden af tænderne og tyggefladen. Men prøv også at fokusere på lidt forskellige områder, alt efter om det er morgen eller aften, så hvis det ikke bliver helt så grundigt på det ene tidspunkt, så kommer du stadig omkring alle tænderne. Det er naturligvis vigtigt at få børstet tænderne, men det er også vigtigt at det ikke trækker unødigt langt ud og bliver til en rutine, som ender med en magtkamp. Det er vigtigt at få børstet tænderne i mange år frem og derfor er det godt, hvis du nu kan få gjort ham så tryg ved det som muligt.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske